TV 2 får en advarsel etter denne TV-sendingen
TV 2 får en advarsel etter denne TV-sendingen (Foto: Faksimile)

Medietilsynet gir TV 2 advarsel etter denne TV-sendinga

Medietilsynet mener TV 2 brøt regler om produktplassering under værsending. - Vi legger oss flat, sier nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2.

Medietilsynet mener TV 2 brøt kringkastingslovens regelverk om produktplassering da reisebyrået Apollo fikk reklamere for Kroatia som reisemål i programmet Været 7. juni i år.

Tilsynet gir TV 2 en advarsel for lovbruddet, opplyser de i en melding.

– Det er viktig at reglene om produktplassering følges, slik at mediebrukerne enkelt kan skille mellom redaksjonelt innhold og reklame, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.

Tilsynet opplyser i en melding at produktplassering er kun lov i filmer, fiksjonsbaserte serier, sportsprogrammer og lette underholdningsprogrammer.

De mener Været ikke kan defineres som «lett underholdning», og har derfor fattet vedtak om brudd på kringkastingsloven for ulovlig produktplassering.

Direktør Mari Velsand i Medietilsynet
Direktør Mari Velsand i Medietilsynet. Foto: Medietilsynet

– I tillegg mener vi at programmet ikke var tydelig nok merket, og produktet fikk en for fremtredende rolle i programmet. Medietilsynet har derfor fattet vedtak om å gi TV2 en skriftlig advarsel for disse tre forholdene, sier Velsand.

Da programmet Været ble sendt på TV 2 torsdag 7. juni fra den kroatiske byen Split, ble reiseselskapet Apollo intervjuet om Kroatia som reisemål og Apollos flyavganger fra Norge. Apollo fortalte om de lave prisene, og at flyturen fra Oslo til Split var kort.

Innslaget varte i cirka ett minutt, og ble merket med «P – Inneholder produktplassering» øverst i venstre hjørne i starten av programmet.

Medietilsynet mente TV 2 brøt regelverket om produktplassering, og varslet kanalen om sanksjon. Ifølge tilsynet er kjente TV 2 i sin uttalelse at programmet var mangelfullt merket og at produktet fikk en for fremtredende rolle i programmet, og opplyser at de interne rutinene er skjerpet, skriver tilsynet meldingen.

– Vi er glad for at vi har en felles forståelse av at dette var regelbrudd og at TV2 i etterkant har skjerpet sine rutiner. TV 2 argumenterer imidlertid for at Været er et «lett underholdningsprogram», en vurdering Medietilsynet altså ikke deler, sier Velsand.

 

TV 2 legger seg flat

Karianne Solbrække, nyhetsredaktør i TV 2. Foto: Ole Gunnar Onsøien

Nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2 sier til Medier24 at det hele var en svikt i rutinene.

- Det er bare å legge seg flat. Vi har beklaget det før og vi beklager det gjerne igjen, for det ble en svikt i rutienne våre internt med at vi ikke har en «P» på slutten, men bare i starten. Eli Kari er en fantastisk værmelder og gjør en god jobb for TV 2. Akkurat i dette tilfellet ble det litt for mye møllers tran.

Solbrække understreker at de er uenig med tilsynet i måten man kategoriserer været på, men at de her gjorde en feil.

- Vi har sagt til Medietilsynet at det var en glipp og vi må skjerpe inn rutinene.

Til toppen