Fra venstre: Torry Pedersen, Hildegunn Amanda Soldal og John Arne Markussen.
Fra venstre: Torry Pedersen, Hildegunn Amanda Soldal og John Arne Markussen. (Bilde: Scanpiz / Aller Media)

NRK.no større enn Dagbladet:

- Dette illustrerer utfordringen i å konkurrere med NRK. Og det er tydelig at politikerne verken forstår eller bryr seg, sier John Arne Markussen

Mens tabloidavisene stanger i taket, fosser NRK fram. - Det er ikke noe mål å være størst. Men det er viktig å nå ut til bredden og være relevant, svarer nettsjef Hildegunn Soldal.

NRK har de siste årene styrket seg kraftig på nett, og det har gitt resultater: 

På de siste lesertallene er NRK nå større enn Dagbladet på både nett og mobil. 

Mens VG ser ut til å stange i taket og Aftenposten har stabilisert seg, kan NRK.no vise til stor vekst. 

Det viser lesertallene for norske aviser og nettsider, fra Mediebedriftenes Landsforening og Kantar TNS. Disse tallene er fra Kantars store «Forbruker og Media»-undersøkelse, og er altså basert på markedsundersøkelser - ikke trafikkmålinger.

 

 

  • Se flere tall og tabeller nederst i saken! 

  

- Bevisst og forventet, sier Markussen

- Dette er en klart forventet utvikling, sier John Arne Markussen.

Han er publisher i Dagbladet som må konstaterer at NRK.no har passert egen avis på nett nå. Sjefredaktøren antar at SKAM betyr noe, men er samtidig klar:

- Det fremstår som en ønsket utvikling. NRK har en ressurstilgang som ingen private, kommersielle aktører har. De har en helt bevisst strategi om å satse mer digitalt. Og samtidig trenger de ikke å ta slike hensyn som vi gjør - om å jobbe med både reklameinntekter og abonnement, sier Markussen.

- Dette illustrerer den utfordringen kommersielle og private aktører har i konkurranse med NRK. Og det er helt tydelig at politikerne verken forstår eller bryr seg, mener han. 

 

- Ønsket utvikling?

Schibsted er en annen blant dem som har vært kritisk til NRKs vekstambisjoner og tilbud på nett. Tidligere VG-redaktør og nå publisistisk direktør Torry Pedersen er ikke mindre skeptisk når han nå ser de ferske lesertallene: 

- I motsetning til kommersielle aktører er NRK ikke avhengig av brukerbetaling eller annonser, og det innebærer selvfølgelig implisitt en konkurransefavør. I tillegg satser de langt mer digitalt enn tidligere, og har en ressurstilgang de kommersielle aktørene bare kan drømme om, sier Pedersen. 

- La meg også tillegge at de er dyktige. Men til slutt blir det et politisk spørsmål: er dette er en ønsket utvikling?, spør han.

 

- Å nå ut til mange er vårt oppdrag

Hildegunn Amanda Soldal ble i fjor ansatt som nettsjef i NRK. Hun kom fra jobb som digitalredaktør i Dagbladet og Aller, og «angripes» nå jevnlig fra alle kanter av sin tidligere del av bransjen.

Nettsjefen svarer slik på hvorfor det er viktig for NRK å være gode på nett:

- Det handler om hva NRK skal være for publikum, og hva oppdraget vårt er. Mobilen blir stadig viktigere, ikke minst for yngre målgrupper. Da må vi være der  -både for å informere, opplyse, forklare - og med vårt øvrige programtilbud, sier hun.

- Og da må NRK være store?

- Det viktige er å bli relevant for folk flest i Norge. Å nå ut til bredden er en del av oppdraget, og viktig. Men vi har heldigvis et stort mangfold av medier, som står sterkt.

Slik ser NRK.no ut en vanlig torsdag formiddag - altså mer eller mindre som en ren nettavis.
Slik ser NRK.no ut en vanlig torsdag formiddag - altså mer eller mindre som en ren nettavis.

- Dere passerte nå Dagbladet. Er det et mål å ta igjen VG?

- Nei, NRK har ikke mål om å bli nummer 1 blant nettavisene. Men vi må være viktige for folk, og har som mål å nå ut til 4 av 5 nordmenn på tvers av alle plattformer hver dag, sier Soldal.

 

Vil gjerne skille seg ut

- Når vi besøker NRK på et tilfeldig tidspunkt - som akkurat nå - framstår det som en åpen nettavis med mange av de samme sakene som andre. Blir dere for like?

- Det er i hvert fall ikke et mål for oss - vi ønsker å differensiere oss og være viktige, i en strøm av mange nyheter. For NRK er det en viktig del av strategien å skille seg ut. Det handler om å prioritere enda mer, drive mer egenjournalistikk og løfte fram den unike bredden i innholdsproduksjonen vår, sier Soldal.

- Men det framstår per nå som en ren nettavis - det er for eksempel lite radio og TV på forsiden?

- Vi jobber med det også på forsiden, men det handler litt om tiden på døgnet. Når du er på jobb fronter vi kanskje ikke en lang dokumentar øverst, svarer nettsjefen.

Og på en dag der NRK passerer Dagbladet i dekning på både nett og mobil, er Soldal ydmyk og inviterende overfor konkurrenter og tidligere kolleger:

- Jeg synes vi har mange mediehus i Norge som gjør en fantastisk jobb, de er viktige og må fortsette å utvikle sine strategier og unike posisjon. Og vi vil gjerne samarbeide med dem, dersom vi kan ha noe å samarbeide om.

 

 

 

Til toppen