Medieledere i Sunnmørsposten og lokalavisene, bak fra venste: Svein Aam (Møre-Nytt), Hans Erik Kjosbakken (Fjuken), Lidvar Flydal (Sunnmørsposten), Bengt Flaten (Fjordingen), Johan Behrentz (Sunnmøringen), Endre Vorren (Vestlandsnytt). Foran fra venstre: Svanhild Breidalen (vikar Fjordenes Tidende), Hanna Relling Berg (Sunnmørsposten), Astrid Kvam Helset (Vigga), Ingebjørg Nilsen Stokkenes (Fjordabladet), Tone Sidsel Sanden (Dølen) og Linda Eikrem (Vikebladet Vestposten). Daglig leder Asta Brimi i Fjuken var ikke til stede da bildet ble tatt.
Medieledere i Sunnmørsposten og lokalavisene, bak fra venste: Svein Aam (Møre-Nytt), Hans Erik Kjosbakken (Fjuken), Lidvar Flydal (Sunnmørsposten), Bengt Flaten (Fjordingen), Johan Behrentz (Sunnmøringen), Endre Vorren (Vestlandsnytt). Foran fra venstre: Svanhild Breidalen (vikar Fjordenes Tidende), Hanna Relling Berg (Sunnmørsposten), Astrid Kvam Helset (Vigga), Ingebjørg Nilsen Stokkenes (Fjordabladet), Tone Sidsel Sanden (Dølen) og Linda Eikrem (Vikebladet Vestposten). Daglig leder Asta Brimi i Fjuken var ikke til stede da bildet ble tatt. (Bilde: Per-Kristian Bratteng)

Mens oslomediene liker mannlige sjefer best, lykkes de bedre i vest: Sjekk denne kvinneandelen i Sunnmørspostens lokalaviser!

- Det begynner med bevissthet, sier avtroppende direktør Lidvar Flydal. Da han samlet sine lederkolleger nylig, var halvparten kvinner.

Asta Brimi (til venstre) har jobbet nær 30 år i Fjuken, og er fortsatt daglig leder i lokalavisa.
Asta Brimi (til venstre) har jobbet nær 30 år i Fjuken, og er fortsatt daglig leder i lokalavisa. Foto: Gard L. Michalsen

Og lokalavisnestor Asta Brimi var ikke til stede, så kvinneandelen kunne ha vært enda sterkere.

For selv om Brimi i fjor gikk av som redaktør, er hun fortsatt daglig leder i Fjuken og styreleder i Vigga.

Men som bildet altså viser: Da Polaris Media Nordvestlandet var samlet i Loen nylig, kunne Sunnmørsposten ta et bilde med datterselskaper og mediehusledere - hvor halvparten var kvinner. 

- Det starter med bevissthet. Du må innse at det er viktig med en god miks, og så må man ta dette med seg inn i rekrutteringsarbeidet når nye ledere skal ansettes.

Det sier Lidvar Flydal, avtroppende administrerende direktør i Sunnmørsposten og en virkelig avisveteran - som har vært med å ansette mange ledere de siste 30 åra.

 

Mange kvinner inn

Og det siste året har flere av Sunnmørspostens heleide og deleide lokalaviser fått nye kvinnelige ledere:

  • Tone Sidsel Sanden har overtatt som redaktør og daglig leder i Dølen.
  • Ingebjørg Nilsen Stokkenes ble i vår sjef for Fjordabladet.
  • Astrid Kvam Helset har tatt over styringen av Vigga.
  • I fjor ble Linda Eikrem enleder for Vikebladet Vestposten.

Flere av disse har tatt over for mannlige ledere, men noen etter kvinner. I tillegg er Svanhild Breidalen for tida vaikarierende redaktør i Fjordenes Tidende.

Så er det selvsagt ikke slik at avisene kun ansetter kvinner:

Svein Aam ble i vinter ansatt som leder for Møre-Nytt, og for et og et halvt år siden ble Hans-Erik Kjosbakken redaktør i Fjuken.

I sum har «Sunnmørsposten-konsernet» nå vel halvt om halvt med kvinnelige og mannlige ledere.

Noe som står i skarp kontrakt til for eksempel de største mediene i Oslo, hvor både NRK, TV 2, VG, Dagbladet og Aftenposten ledes av menn. I likhet med Schibsted tre store regionaviser kysten rundt.

 

- Viktig med balanse

Lidvar Flydal bekrefter at det har vært travle tider - som direktør i Sunnmørsposten og samtidig styreleder for de fleste av datterselskapene.

For når man skal ansette, er det ikke nødvendigvis slik at kvinner melder seg selv øverst på lista. Det krever ofte innsats utover raskeste vei. Men for Flydal og Sunnmørsposten er det alltid å ha kvinnelige kandidater.

- Det er et gjennomgangstema når vi jobber med rekruttering både for ledergrupper og toppledere. Jeg har den grunnholdningen at det er positivt med en god balanse mellom kvinnelige og mannlige ledere - for tung vekting den ene eller andre veien er ikke bra, sier han.

- Og så ansetter vi selvsagt alltid den beste kandidaten. Ingen av disse kvinnene har vært «nummer 2».

- En sier gjerne at kvinner må «pushes» litt ekstra, mens menn rekker opp hånda selv. Er det slik du også opplever det?

- Det kan nok av og til være slik. Derfor jobber vi bevisst for å få fram kvinnelige kandidater, og det er en viktig del av oppdraget når vi bruker ekstern bistand, sier Flydal.

Flere av de siste rekrutteringene har vært gjort med bistand av Hamnøy AS, ved tidligere medieleder Jan Tore Hamnøy.

 

Gir seg etter 30 år

Flydal er forøvrig selv på vei til å bli erstattet; tidligere i år varslet han sin avgang. 67-åringen blir riktignok erstattet av en mann - denne uka ble det kjent at avisas neste direktør blir nåværende markedssjef Kjell Slinning i fotballklubben Aalesund.

Til gjengjeld er redaktørposten i Sunnmørsposten fortsatt besatt av en kvinne, med Hanna Relling Berg.

Flydal (67) har jobbet i bedriften over 30 år, med to perioder som administrerende direktør - i denne runden helt siden 2002.

- Noen vil vel hevde at det er nok, sier han muntert.

Sunnmørsposten direktør Lidvar Flydal (t.v.) og Fred Frantzen i Vestlandsnytt. Det regionale mediehuset kjøpte lokalavisa tidligere i år, som det foreløpig siste i en lang rekke av oppkjøp under Flydals ledelse de siste tiåra.
Sunnmørsposten direktør Lidvar Flydal (t.v.) og Fred Frantzen i Vestlandsnytt. Det regionale mediehuset kjøpte lokalavisa tidligere i år, som det foreløpig siste i en lang rekke av oppkjøp under Flydals ledelse de siste tiåra.

Men han skal ikke slutte helt å jobbe: I en overgangsperiode skal han fortsatt ha ansvaret for lokalavisene, slik at nevnte Slinning kan konsentrere seg om bare Sunnmørsposten AS i starten.

- Og lokalavisene, det er en del av jobben du har trivdes med?

- Det er en god og viktig oppgave. Lokalavisene har blitt viktig for Sunnmørsposten, og motsatt. Vi står sterkere sammen, og det har kanskje blitt enda viktigere de siste årene - når vi ser på hvor sentralt den digitale utviklingen og opplagsarbeidet er, sier Flydal.

- Det har jo vært mange år med nedgang. Men nå kan du gå av «på opptur», med den utviklingen lokalavisene har hatt de siste årene?

- Ja, og det er fint. For de aller fleste av våre lokalaviser har opplagskurven snudd. De fleste har forlengst passert 2016-opplaget, og noen har tatt igjen 2015. Da blir neste mål å komme på samme nivå som 2014!

Til toppen