Mens sponsorsjefene nyter høye drinker i sponsorteltene, er de nye idrettsstjernene på Twitch, skriver kronikkforfatterne.
Mens sponsorsjefene nyter høye drinker i sponsorteltene, er de nye idrettsstjernene på Twitch, skriver kronikkforfatterne. (Foto: Wikimedia Commons)

KOMMENTAR

Mens sponsor­sjefene nyter høye drinker i sponsor­teltene, er de nye idretts­stjernene på Twitch

«Game over, herr sponsorsjef», skriver Geir O. Harnes og Håkon Knudsen.

  • Endret
  • GEIR O. HARNES, partner i Geelmuyden Kiese & HÅKON KNUDSEN, konsulent i Geelmuyden Kiese

 

Glem Marit Bjørgen, Ole Einar Bjørndalen og Petter Northug.

Geir O Harnes, partner i Geelmuyden Kiese.
Geir O Harnes, partner i Geelmuyden Kiese. Foto: Bård Gudim - Oslo - Norway

Mens TV-signalet fra norske skibragder sjelden når lenger enn tåka i Kollen, bygger norske E-sportsutøvere fanskarer over hele verden.

Våkner ikke sponsorsjefene snart bør de gjøre seg klar for en tung blåmandag. 

Finansgiganten Goldman Sachs anslår at E-sport vil ha en seervekst på 14 prosent de neste årene. I 2022 vil nærmere 276 millioner mennesker se E-sport, hver måned. Det vil gjøre E-sport til en større TV-idrett enn NFL.

Mens norske skihelter hylles i en håndfull land i Nord-Europa, har E-sporten sin egen millionbefolket underverden av showbusiness og streaming-kanaler. Kanaler som skaper superstjerner rett under nesa på tradisjonell TV.

Håkon Knudsen, konsulent i Geelmuyden Kiese.
Håkon Knudsen, konsulent i Geelmuyden Kiese. Foto: GK

Streamingkanalen Twitch er E-sportens største og viktigste TV-kanal.

Kanalen som eies av nettgiganten Amazon har over 15 millioner seere hver dag, og har nærmere 200 millioner timer sett hver uke. 79 prosent av publikumet er under 35 år, og sammen har E-sportkanalene Twitch og Youtube-gaming flere seere enn HBO, Netflix og ESPN tilsammen. GK samarbeider med Twitch.

Over 2 millioner nordmenn har aktive brukere på gaming-plattformen Steam. Det er ikke tilfeldig at både NRK og TV2 har begynt å se potensialet i E-sporten, og hadde sine første E-sportssendinger i 2017 og 2018.

Distribusjonsmulighetene er enorme. Og mens Robert Kraft, Magic Johnson og Michael Jordan kjøper seg inn, er fordommer og myter sakte men sikkert på vei ut.

Så sent som i september 2018 uttalte markedsdirektør i Nordea, Paal Sprakehaug at de var «skeptisk til å engasjere seg i arenaer hvor de unge må betale høye summer for vanedannende aktiviteter.»

Sprakehaug er ikke alene om en slik oppfatning.

For mens norske markedssjefer fortsatt anser e-sportutøvere som en gjeng late, unge menn i mørke rom, tror også mange at voldelige spill har en negativ effekt på barna våre.

Det siste er motbevist gjennom en rekke studier.

De gammeldagse holdningene vitner om en generasjon markeds- og sponsorsjefer som ikke evner å se forbi deres egne foreldres advarsler om «firkantede øyne.» De burde kanskje ta en samtale med sine barn?

For mens 98 prosent av alle gutter under 18 år spiller elektroniske spill, gjør 63 prosent av jentene det samme. Samtidig er det kun 5 prosent av foreldrene som kjenner til spillinnholdet til det barna deres spiller.

Heldigvis er myter akkurat som troll; de sprekker så fort de får kastet litt lys over seg.

Ett av de viktigste prinsippene vi i GK  lærer våre kunder er at de aldri må stå stille.

Som vi sier det; «står du stille blir du skutt.» Og det er akkurat det som er i ferd med å skje med norske markeds og sponsorsjefer.

Ikke bare er de i ferd med å bli skutt.

De er i ferd med å få seg en skikkelig headshot.

Til toppen