«Aber Bergen» sesong 2 er snart ferdig på TV3, Viafree og Viaplay. Nå blir det en tredje sesong av serien. (Foto: MTG)

Mens TV-tallene stuper, satser MTG tungt på drama og strømming: Det blir tredje sesong av «Aber Bergen» - og kanskje nummer to av «Melk»

Andre sesong av advokatserien fra Bergen skuffer på tradisjonelle seertall, men fersk dramasjef Lars Olav Vartal har fortsatt tro på advokat Erik Aber. Nå rigger MTG TV seg for flere slike prosjekter de neste åra.

Flere endringer i programledelsen hos MTG TV

MTG TV varslet denne uka om flere endringer i programledelsen, for å løfte hvert enkelt programområde - og samtidig integrere Viafree og Viaplay enda tettere:

Som nevnt bytter Lars Olav Vartdal jobb fra utviklingssjef til dramasjef. De øvrige programredaktørene vil nå få spesialiserte ansvarsområder, innen hver sjanger - og ikke knyttet til plattform.

Helena Vickhoff er ansatt som administrasjonssjef. Hun kommer fra stilling som produksjonssjef i Monday Media.

Krisjana Brynjolfsdottir blir ny Head of Schedule, og skal lede scheduleringsteamet i MTG TV og Viafree.

- Vi kan ikke konkurrere med budsjettene til de globale gigantene og serier som «Game of Thrones» og «House of Cards». Men vi konkurrerer om tiden til de samme seerne. Da må vi gjøre det med norske produksjoner, og lage drama og serier som folk har lyst til å se på.

Det sier Lars Olav Vartdal, som nå bytter jobb fra utviklingssjef til en nyopprettet rolle som dramasjef i MTG TV.

Vartdal var den som for noen år siden tok initiativ til prosjektet som ble til «Aber Bergen», MTGs første egenproduserte dramaserie av dette slaget.

Og nå som andre sesong nærmer seg slutten, er det klart at det blir en tredje sesong neste år:

- For oss har Aber Bergen vært en veldig fin case, og nå er tredje sesong under innspilling, sier Vartdal.

- Serien har fått gode anmeldelser, Ellen Dorrit Petersen fikk en Gullruten og serien var nominert som beste dramaserie. Så for oss handler dette ikke bare om seertall på den enkelte serie, men også langsiktig merkevarebygging og kvalitet, fortsetter han. 

 

Trekker færre seere

Når serien får sin tredje sesong, betyr det at MTG i sum er fornøyd. Men seertallene har tilsynelatende ikke vært kjempegode:

Der sesong 1 hadde en «total screen rating» i snitt på 223.000 seere, har høstens sesong så langt et snitt på 124.000. Dette inkluderer både episoder sendt på TV3 og seerne på reklamefinansierte Viafree.  

Tallene inkluderer imidlertid ikke antall seere på den nordiske abonnementsbaserte strømmetjenesten Viaplay, hvor man kan se serien uten reklame. Den nordiske strømmetjenesten holder både antall kunder og seere tett til brystet. Men det er i hvert fall mange nok til at MTG lager en ny sesong. 

Pressesjef Line Vee Hanum i MTG Norge.
Pressesjef Line Vee Hanum i MTG Norge.

- Seerne flytter seg dit. Så det er fortsatt mange som ser på Aber Bergen, sier pressesjef Line Vee Hanum MTG Norge.  

- Og det er ingen hemmelighet at antall minutter som konsumeres på lineær-TV går nedover. Men lineær-TV lever fremdeles godt og kan samle store seermasser. Vi tror det er fullt mulig å ri to hester og satser derfor for innhold som kan ses på flere plattformer, sier hun. 

- Men dere opplyser ikke hvor mange som ser på Viaplay?

- Seertallene på Viaplay er ikke offentlige. Av konkurransehensyn formidler sjelden SVOD-tjenester tallene sine. Vi kan imidlertid si at vi ser at seingen på enkelte konsepter og sjangre, som for eksempel Paradise Hotel og dramaserier, flytter seg mellom plattformer - og at Viaplay-seingen øker, sier hun. 

Når bransjen i samarbeid med Kantar TNS kommer med helt nye målemetoder og seertall fra januar av, skal det i større grad fange opp strømming. I MTGs tilfelle vil disse seertallene inkludere Viafree, men foreløpig ikke Viaplay, opplyser pressesjefen. 

 

Ser mot framtidas TV

MTG som andre TV-hus rammes hardt av det lineære fallet. Men det nordiske mediekonsernet er kanskje de som har kommet lengst på veien mot «framtida». Det som MTG TV-sjef Morten Micalsen tidligere har kalt «hybrid-TV».

Hvor innholdet distribueres for flere plattformer, og ikke bare til en lineær kanal - de nevnte Viaplay og Viafree. Med sistnevnte er MTG eneste av de norske konkurrentene som har en fullverdig «AVOD», advertising video on demand.

Og det synes på fordelingen av seere: For flere programmer står nå strømmingen for over halvparten av seerne. Et tidligere omtalt eksempel her er Svindeljegerne, som skuffet med 83.000 seere på premieren - men fikk et snitt på over 200.000.

Viafree-serien «Melk» har truffet godt blant unge kvinner - og mange andre.
Viafree-serien «Melk» har truffet godt blant unge kvinner - og mange andre. Foto: Bendik Stalheim Moeller / MTG

I høst lanserte MTG også hybridserien «Melk», som ble sluppet først i 12 minutters episoder på Viafree og slått sammen til halvtimesepisoder på TV3. Serien har så langt totale seertall på 124.000, nær halvparten av dette på Viafree.

- Og denne serien ses fortsatt, så tallene vil øke på sikt, sier pressesjef Line Vee Hanum i MTG.

 

Jakter 20 dramaserier før 2020

I fjor høst lanserte MTG store ambisjoner: 20 norske serier i katalogen før 2020.

TV-selskapet er i god rute dit, mener dramasjef Lars Olav Vartdal:  

Aber Bergen er ute med to sesonger, og den tredje er under innspilling. Melk er på plass, og også her kan det bli en ny sesong.

- Vi vurderer det akkurat nå, sier Vartdal.  

I vår kom thrilleserien Elven, og neste vår kommer det som skal bli «en klassisk krimserie». Dramasjefen varsler også to nye humor/feelgood-serier neste år, litt i samme format som Melk.

«Elven» ble ingen kjempesuksess for MTG, men kan fortsatt ses på Viaplay og Viafree.
«Elven» ble ingen kjempesuksess for MTG, men kan fortsatt ses på Viaplay og Viafree.

Dermed nærmer TV3 seg på mange måter TVNorge-programmer som «Kongsvik» og «Neste sommer» i stil. 

- Humor- og feelgoodserier er formater som funker fint i Norge - også på Viafree og TV3, sier Vartdal. 

Det skandinaviske TV-konsernet jobber også tett over grensene, og TV3 vil sende Viaplay-serier som Hassel og Advokatene. Denne høsten ser vi også Okkupert 2 Viaplay - før den kommer på TV 2, som sendte første sesong. Og ramasjef Vartdal har minst en nyhet til i ermet:

- Vi jobber med en større dramaproduksjon som tar utgangspunkt i Norge, og går fram mot 2019, sier han.

Til toppen