Rolf Aaneland tok i vår over som leder for MSLGROUP. (Bilde: CF-Wesenberg)

Millionsmell for MSLGROUP: Mistet hver fjerde krone og 40 prosent av staben i fjor

2016 endte med 3 millioner i minus. Nå skal byrået satse mer på «kreativ og digital kommunikasjon».

I 2014 slo tidligere JKL og MSL seg sammen til MSLGROUP. Det har ikke blitt noen ubetinget suksess, i hvert fall ikke hvis vi skal måle ut fra resultatet for 2016:

Det viser en omsetning på 19,8 millioner kroner, ned rundt 25 prosent fra 26,4 millioner i 2015.

Byråinntekten (salgsinntekter fratrukket vareforbruk) var i fjor på 17,1 millioner kroner, mot 24,1 året før.

Men når kostnadene er nesten like høye, blir det røde tall nederst:

2016 endte med et driftsresultat på minus 3,1 millioner kroner, og resultat før skatt på 3,2. 

  • Se flere tall nederst i saken. 

 

Fra 21 til 13 ansatte

En rekke personer har sluttet i byrået de seneste åra. Blant dem Trond Brekke, Lars Joakim Hansen, Mai-Bente Paulsen, Martin Hinsch og Robert Eriksson - og flere av dem etter bare kort tid.

I vår sluttet også byråleder Kjersti Oppen, som overlot sjefsjobben til Rolf Ellingsen Aaneland. 

Og 2016-regnskapet bekrefter inntrykket av mannefall:

På bare ett år er selskapets bemanning redusert med 40 prosent - fra 21 ved utgangen av 2015, til 13 ved utgangen av 2016.

 

Satser på kreativ og digital kommunikasjon

I årsberetningen for 2016 omtaler MSLGROUP utviklingen som en bevisst endring i sammensetningen av ansatte og kompetanse, og skriver at selskapet nå «er bedre posisjonert for å kunne vokse sterkere framover».

- MSL har i 2016 redusert antall ansatte og fokusert på spesial kompetanse innen kreativ og digital kommunikasjon. Planen er at selskapet fra 2017 og framover igjen skal vokse gradvis, med fokus på ansettelser av konsulenter med spisskompetanse, heter det.

Den ferske byrålederen Rolf Ellingsen Aaneland kommenterer resultatet slik overfor Medier24: 

- Heldigvis skapte vi bedre resultater for våre kunder enn for oss selv. 2016 var preget av omstilling til å bli et mer digitalt og kampanjerettet byrå som løser strategiske utfordringer for våre kunder.

- Byrået leverer i dag bedre kvalitet enn noen gang, og da er vi trygge på at de økonomiske resultatene vil komme. Nå er vi også blitt del av Publicis Communications, som gir oss tilgang til de fremste faglige ressursene i Norden, sier Aaneland. 

 

 

Til toppen