Gunnar Stavrum, sjefredaktør og direktør i Mediehuset Nettavisen.

Mindre sex, mer miljøpolitikk og innvandring. Det er oppskriften for Nettavisen, som leverer rekordresultat for 2016

Mens omsetningen falt med 5 millioner, økte driftsresultatet med over 10. Og innholdsmarkedsføringen utgjør nå over 40 prosent av inntektene.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nettavisen landet i fjor på 138,6 millioner kroner i omsetning, en nedgang på fem millioner fra året før. Det heldigitale mediehuset ble dermed også rammet av utfordringene i annonsemarkedet.

Men driftsresultatet doblet seg: Fra 10 til 21,4 millioner.

Det melder Dagens Næringsliv.

Resultat etter skatt kom på 16,3 millioner kroner, etter en minus i 2015. 2015-smellen kom etter en skattestrid med myndighetene, som Medier24 omtalte i fjor.

Selv om Nettavisen mister annonseinntekter, øker overskuddet på grunn av hard kostnadskontroll, mer innholdsmarkedsføring og flere saker om innvandring og miljøpolitikk, skriver DN.

– Tidligere var det sexsaker og artikler med bilder av lettkledde mennesker som klikket mest. Men nå er det ofte saker om privatbilisme versus miljøpolitikk, islam og innvandring som drar mest trafikk.

- Jeg må si at det er mer tilfredsstillende å drive med reelle og viktige debatter i et demokrati, enn tjafs og bomull, sier Stavrum.

DN melder videre at tradisjonelle bannerannonser utgjør en stadig mindre del av inntektene til Nettavisen: I 2016 sto «vanlige» annonser for 81 millioner kroner av inntektene, mens 58 millioner kroner kom fra innholdsmarkedsføring.

Powered by Labrador CMS