Forsideoppslaget til saken som ble klaget til PFU.
Forsideoppslaget til saken som ble klaget til PFU.

Moss Avis «never checked a good story»: Slo opp påstander om utpressing uten å sjekke om det stemte

Det skulle de ikke gjort - og brøt god presseskikk i omtale av en påstått konflikt mellom grunneiere og et lokalt turlag.

Moss Avis brøt god presseskikk ved en omtale i mars av en angivelig konflikt mellom grunneiere og det lokale turlaget DNT Vansjø.

Det slo Pressens faglige utvalg klart fast tirsdag.

Avisa publiserte en historie om at turlaget skal ha blitt utsatt for «utpressing» og blitt «presset til taushet» av en grunneier, i forbindelse med en høringsrunde om vannstanden i en innsjø.

Problemet var at avisa ikke hadde sett den omtalte utpressingen, men siterte en person som henviste til diskusjon på et årsmøte.

Og, som man kan lese av klagen og PFUs saksdokumenter, fantes det ikke grunnlag for å hevde at turlaget var blitt utsatt for utpressing.

- De publiserer et rykte som ikke har fått bekreftet, og heller ikke anstrengte seg for å få bekreftet, uttalte PFU-leder Alf Bjarne Johnsen.

- Avisa henviser til en persom som ikke ønsket å vise til noe konkret, men det burde jo journalisten ha reagert på - og minimum bedt om dokumentasjon på påstandene, sa utvalgsmedlem Liv Ekeberg. 

Uttrykket «never check a good story» ble også trukket fram i utvalgets diskusjon. 

Den aktuelle grunneieren - som ikke var identifisert fordi avisa ikke hadde funnet ut hvem han var - fikk heller ikke kommentere påstandene ved første gangs publisering.

Utvalget slo fast at Moss Avis har brutt god presseskikk både på Vær varsom-plakatens punkt 3.2 om faktasjekk og 4.14 om samtidig imøtegåelse.

  • PFUs uttalelse publiseres så snart den foreligger. 
Til toppen