Morten Aass - ny administrerende direktør for MTG Norge.

Fredagspraten

- Det er godt at en 55-åring fortsatt kan få fast jobb!

Og MTGs nye toppsjef har store ambisjoner for TV-kanalene: - Alt er mulig. Det er fortsatt den gode historien som vinner, sier Morten Aass.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- I går ble du presentert som ny MTG-sjef etter Trygve Rønningen. Første dag på jobb var allerede i dag. Du starter med blanke ark og tom mailboks?

- Mailboksen er dessverre ikke helt tom, den er fortsatt full fra min gamle jobb! Men det er litt blanke ark, ja. Og det føles bra å komme i gang igjen, med noe som ikke er helt fjernt for meg. Å være tilbake på kanalsiden har jeg hatt lyst til lenge, etter å ha veksle tlitt mellom kanal og produksjon hele veien. Så er det også godt å komme tilbake til Oslo, etter å ha pendlet de siste årene. 

- I 2008 forlot du en norsk TV-kanal sist, da som toppsjef for TVNorge. Hva har du gjort siden?

Morten Aass

  • 55 år
  • Pendler mellom Oslo og Stockholm
  • Aktuell: Ny administrerende direktør i MTG Norge AS

- Jeg var konsulent for TVNorges daværende eier, ProSieben, i ett år. Så var jeg arbeidende styreformann i Dinamo. Og da produksjonsselskapet Nice Entertainment Group skulle ha en ny leder, ble jeg med og flyttet til Sverige. Det skulle bli en gruppering av produksjonsselskaper, en «buy and build»-operasjon. Vi kjøpte flere selskaper rundt om i Norden, og hadde hele veien en plan om finne en ekstern eier. Det ble MTG. 

- Du er en tidligere TVNorge-direktør som går til MTG. Du etterfølger en MTG-direktør som gikk til TV 2. Hvilken TV 2-direktør skal gå til TVNorge?

- Hehe. Nå har det vel allerede gått mange den veien. Det er en liten bransje, alle kjenner alle. Og det er en bransje det er godt å komme tilbake til - ikke minst til en gjeng som er ekstremt entusiastiske og flinke!

- Da du forlot var det ingen som hadde hørt om Netflix, og Facebook var et sted for feriebilder. Du kommer jo tilbake til en helt annen bransje?

- Nå har jeg jobbet med TV på innholdssiden hele veien, så jeg er ganske up to speed på hva som foregår. Den største endringen der jeg kom fra, handler om nettopp «Netflix», at kundebasen er blitt mye større. Før hadde vi noen store TV-kanaler, nå er det kommet flere globale strømmetjenester inn i markedet - som utfordrer de lokale TV-kanalene i alle land. 

- Men nå skal du på andre siden?

- Ja - nå er jeg i en situasjon hvor jeg skal kjøpe innhold og ikke produsere det. Og så blir jeg også toppsjef for radio, som tradisjonelt ikke er mitt område. I begge «kanaler» har vi veldig flinke folk, så skal jeg prøve å holde trådene samlet. En viktig oppgave blir å utvide repertoaret av forretningsmuligheter; før tjente vi penger på fem minutters reklamepauser, nå er det langt mer sammensatt. 

 

- Gårsdagen bestod av gratulasjoner, i dag var første dag på jobb. Hva står på agendaen over helga?

- Ja - jeg har fått masse hyggelige meldinger. Også fra TV 2, og fra gamle kolleger i TVNorge. Når jeg får flyttet inn her skal jeg også ta en runde rundt og ta opp igjen gamle bekjentskaper, og bli kjent med folk her på huset. 

- Har du noen programerklæring for MTG Norge? 

- Radiovirksomheten har vært ekstremt veldrevet i alle år. TV har vært litt nede i en bølgeda, men de siste årene har vi fått god fart på oss. Trendene peker veldig oppover nå, og jeg er ikke sendt hit med noen «mission», jeg skal ikke rydde opp eller redde noe. Målet er å utvikle selskapet videre i riktig retning. 

- Men det betyr ikke å stå stille?

- Nei, selvsagt ikke! Både på TV-siden og ikke minst radio, akkurat nå, er det jo store endringer på gang.  

- Ja, og så blir du radiosjef. Hvor mange DAB-radioer har du selv?

- Jeg må erkjenne at foreløpig har jeg ingen! Men jeg skal skaffe meg det, før det blir dødt på FM. Da har jeg ennå litt tid på meg. 

 

  

Morten har lang erfaring fra TV, men radio blir en ny opplevelse. Det blir det også å kjøpe DAB-radio snart.

- Er du klar for diskusjoner om hvorfor det var riktig å stenge FM-nettet?

- Når støvet etterhvert har lagt seg og vi kommer til den nye normalen, så er jeg sikker på at vi har en sterk plattform for å utvikle radioproduktet til glede for alle lyttere. 

- Hvor store skal MTG bli på TV? 

- Vi skal bli så store vi kan. Jeg skal ikke si noe uttalt mål akkurat i dag, jeg må bli varm i trøya og så får vi se hva som blir realistisk. Men vi skal lykkes godt i de forretningsmodellene vi er inne i. Og når du ser på det «kakestykket» som det står MTG på, skal den bli større. Både på lineært TV, betalt strømming og den gratis delen. 

- Du var i sin tid med på å ta TVNorge forbi TV 3. Kan det skje motsatt vei, eller er posisjonene så «satte» i dag?

- Alt er mulig. Det er en gode historien som vinner, fortalt på en god og relevant måte. Det er det vi skal være dyktige på å ta fram, og fylle en funksjon for forbrukerne, enten som underholdning eller noe annet. 

- TVNorge har humor, og nå direktesendt fotball og OL. Hva er MTGs viktigste profilkjennetegn?

- På første dagen er nok ikke jeg den riktige til å si noe om det, eller så mye fornuftig om framtida. TV-satsingen vår er i veldig gode hender hos Morten Micalsen. Men det som uansett gjelder: En hver avsender må ha en identitet, en troverdighet og forutsigbarhet som avsender, og så må vi rendyrke den. Det er jævla viktig å være tro mot konseptet, der går TV-kanaler gjerne feil. At det blir litt hummer og kanari, i stedet for å stake ut en kurs og kommunisere med den gruppen vi ønsker å nå.

- Hvilke sportsretttigheter skal dere kjøpe i år?

- Jeg har ikke helt satt meg inn i hva som er up for grabs i år. Vi har et godt produkt, og skal fortsatt forbli en god leverandør av gode rettigheter. Og vi kjøper ofte inn rettigheter for hele nettverket. I 2016 har vi styrket oss veldig på håndball, og vi har et produkt som Champions League som er et helt fantastisk profilprodukt for Viasat. 

 

- Dere har valgt en annen strømmestrategi enn resten av bransjen. Hvorfor er det riktig å gå bort det norske innholdet gratis?

- Ambisjonen er jo at vårt innhold skal nå så mange som overhodet mulig, og det kan vi gjøre med Viafree. Så har vi enda mer innhold for betalende abonnenter på Viaplay, og så håper vi at de to plattformene skal utfylle og styrke hverandre på en god måte. 

- Flere seere og et stort publikum digitalt gir også inntekter?

- Ja, det er selvsagt ambisjonen på Viafree - hvor vi kan tilby nye løsninger for annonsørene. Her vil det også komme nye produkter i tida framover.  

- Tror du Discovery og TV 2 kommer etter, når dere har satt standarden for gratis strømming av norske TV-serier? 

- Det vil ikke forundre meg om det dukker opp noe fra dem. Konkurranse er alltid bra. 

- Hvordan blir hverdagen som MTG-sjef framover?

- Den hverdagen er litt in the making. Jeg er veldig engasjert, uten at jeg skal drive noe micro managment og trå andre sjefer på tærne. Men jeg liker å være operativ, og så håper jeg å påvirke kulturen her. Gjøre dette til et åpent hus, tilbake til den gründerånden MTG alltid har hatt. Være et hus hvor du kan komme til med gode ideer, både på TV og med tanke på det digitale skiftet vi nå ser. 

- Du er blitt 55 år, det er et godt tegn at voksne folk fortsatt kan få toppjobber i denne digitale bransjen?

- Ja - det er veldig gøy å få fast jobb i min alder! Så har jeg bakkekontakt på hva jeg er god på og ikke. Jeg vil også gi folk ansvar, og rekruttere unge folk med kunnskaper. Men vi «gamlinger» har ikke gått helt ut på dato. Vi kan for eksempel ganske mye om kultur og å bygge gode arbeidsplasser; både inntellektuelt og sosialt.  

- For dette er ingen retrettstilling?

- Nei, absolutt ikke! Jeg kommer hit og er veldig sulten. Gleder meg!

 

- Apropos Facebook, som vi nevnte for litt siden: Er du ikke der, eller har du bare gjemt deg godt? 

- Jeg har vært der, til slutt ble det så mye, jeg hadde sagt ja til så mye rart. Det tok så mye tid. Jeg tok en liten pause, så den ligger litt på hvil. 

- Men kan du som medieleder i 2017 ikke være på Facebook? 

- Nå har jeg vært der, og bruker fortsatt Facebook til å søke og finne informasjon. Så har jeg ikke deaktivert og meldt meg helt ut. Det kan nok hende jeg kommer til å aktivere meg igjen. 

(Og i sitatsjekken kommer dette svaret):

- Jeg har forresten en konto på Instagram. Og har et pseudonym på Facebook. Så jeg er ikke helt utdatert.

- Hva leser du ellers i løpet av dagen?

- Mest bransjemedier, både norske, svenske og internasjonale. Og så følger jeg generelt godt med i nyhetsbildet. Hører også mye på radio. 

- Men nyhetene, de ser du ikke på TV3?

- Nei, det er mange år siden man kunne det. Når jeg ser nyheter i Sverige, blir det primært SVT. Og det handler litt om profilen; det er andre som lager bedre nyheter enn vi kan. 

- 2017 er såvidt begynt. Hva blir TV3s mest sette program i år? 

- Jeg vil nok tro at det blir et eller annet med sport. Historisk har jo Champions League-finalene vært veldig godt sett, og det siste året har håndballen slått nye rekorder. Men man vet jo aldri hva programavdelingen har i ermet, og hvilke revolusjoner vi kan komme med. En kan jo håpe at det blir en norsk egenproduksjon som virkelig tar av!

 

Powered by Labrador CMS