Den prisbelønte featurejournalisten Bernt Jakob Oksnes i Dagbladet.
Den prisbelønte featurejournalisten Bernt Jakob Oksnes i Dagbladet. (Bilde: Erik Waatland, arkivfoto)

Nå er «Gutten i plastposen» lest i 175.000 timer - eller 20 år om du vil. Bernt Jakob gliser over internasjonal suksess

Featurejournalisten Bernt Jakob Oksnes jobbet med saken i to og et halvt år. Nå nærmer den seg 1,1 millioner unike brukere og et nytt internasjonalt marked.

Dagbladet Magasinet begynte å publisere «Gutten i plastposen» i midten av oktober. Da hadde Oksnes jobba av og på med saken i 2,5 år.

Serien fikk enorm suksess i Norge og høstet mye skryt. Så valgte Dagbladet å gjøre – som de gjorde med «Våtdraktmysteriet» - å oversette det hele til engelsk.

Nå har serien fått 1,1 millioner unike brukere, er lest i 175.000 timer og blir omtalt av flere store internasjonale publikasjoner. Også TV-produsenter har vært på tråden for å se på muligheten for å filmatisere det hele.

Serien har blitt twitret om, omtalt eller anbefalt av enkeltpersoner, bloggere eller medieorganisasjoner fra over 40 nasjoner, som Kenya, India, Costa Rica, Tanzania, Australia, Kina, Venezuela, USA, Malaysia, Syria, Senegal, Ukraina og De Forente Arabiske Emirater.

Blir smigret

Featurejournalist Bernt Jakob Oksnes sier mottakelsen har vært god.

– Vi har sett at saken er omtalt i 40 land og det sprer seg hele tiden. Det er veldig gøy, smiler han.

Serien er omtalt i amerikanske publikasjoner som Longform, og det store kredible journalistikk-magasinet Nieman Storylab skriver et stort essay om serien, med begrunnelsen i «This is tremendous, tremendous work»:

I tillegg til dette blir den hyllet av journalister og redaktører i BBC, New York Times, Bloomberg Businessweek og mange andre.

Det som derimot smigrer Oksnes mest er mottagelsen fra blant annet professor Mark Kramer i «narrative journalism» ved Universitetet i Boston.

Han kaller «The Baby in the Plastic Bag» for «ruthless and exquisite storytelling» og vil bruke den i sin undervisning fremover.

– Det er en utrolig hyggelig anerkjennelse, smiler han.

“The Baby in the Plastic Bag! It is ruthless and exquisite storytelling, and fascinating.  I will teach it next semester to my Boston University graduate seminar(…), because the scene-setting and pacing and shifting perspectives and sensory details, and continuous tasteful tending of the reader's ongoing experience, are all so cleanly and imaginatively done that the moving parts can be taken apart and demonstrated, put to that use like an engineer's 'exploded drawing' of a machine that works very well.“ 

Mark Kramer, professor in narrative journalism, Boston University, USA
Magasinredaktør Karine Østtveit og featurejournalist Bernt Jakob Oksnes i Dagbladet.
Magasinredaktør Karine Østtveit og featurejournalist Bernt Jakob Oksnes i Dagbladet. Foto: Foto: Erik Waatland

 

Tar saker internasjonalt

Tre ganger de siste årene har Dagbladet distribuert journalistikken sin til et større marked enn lille Norge. Våtdraktmannen, Forlis og nå Gutten i plastposen.

– Det er en ny måte å tenke distribusjon av journalistikk på. Vi hadde en markedsplan, men spredningen har vært – for det meste – organisk. Jeg har sendt lenken til noen få utvalgte, sier Oksnes.

Magasinredaktør Karine Østtveit sier det har vært flere internasjonale publikasjoner på banen som ønsker å kjøpe saken. Det er de også åpne for, på sikt:

–  Vårt mål er å lage journalistikk i verdensklasse og det vil vi selvfølgelig vise fram til hele verden også. Det er stas at det kommer såpass mange henvendelser fra kolleger i utlandet.

– Det er helt nytt for oss å jobbe på verdensbasis som vi gjør nå, men historiefortelling har ingen grenser, sier Oksnes, som akkurat nå bruker tiden på å skrive metoderapport for SKUP.

– Du har ikke tenkt på Pulitzer da?

– Det viktigste for oss er å nå ut til mange lesere. Min sjef har faktisk for moro skyld sjekket om man trenger å være amerikansk, og det trenger man ikke. Men som sagt, det viktigste er at vi når mange lesere, smiler han.

Magasinredaktør Østtveit sier det er inspirerende at Dagbladet Magasinet, som ikke er noen spesielt stor redaksjon, kan skape noe som folk i 40 land har lyst til å lese og anbefale videre.

– Det er på bare to uker, så jeg er spent på hvordan det blir når det har gått en stund.

Til toppen