Og konsernsjef Per Axel Koch setter ingen brems på festen i mediekonsernet, som eier 34 lokale og regionale mediehus fra Nordvestlandet og kysten rundt nordover:
Nå kan konsernet vise til en resultatvekst i fjerde kvartal med et driftsresultat (EBITDA) på 42 millioner, noe som gir en margin på 11 prosent.
Det er en resultatforbedring på to millioner kroner målt mot samme periode i fjor.
Samlet for 2017 ble EBITDA 159 millioner kroner og en margin på 11 prosent.
– Jeg gleder meg spesielt over at antall abonnenter øker betydelig, drevet av at antall rene digitale abonnementer nesten dobler seg, sier konsernsjef Per Axel Koch i en melding onsdag morgen.
Polaris Media har nå en positiv utvikling i abonnementsinntektene, vekst i digitale annonseinntekter og vekst i siviltrykkinntektene.
– Utviklingen innenfor annonse viser en gledelig positiv utvikling med 13 prosent vekst i digitale annonseinntekter i fjerde kvartal og 5 prosent i 2017. Dette viser at vi har styrket konkurransekraften vår i annonsemarkedet, og har lyktes godt med de tiltak som er iverksatt, fortsetter Koch.
Konsernet opplyser også at de har lyktes med sine kostnadseffektiviseringsprogram (2020-prosjekt), som har vist betydelige positive effekter i 2017 - og som har sørget for å bidra til inntektsvekst i de to siste kvartalene av 2017.
Det er spesielt mediehusene Adresseavisen, Sunnmørsposten, RomsdalBudstikke og iTromsø, samt Polaris Trykk Trondheim, som har god resultatfremgang i 2017.
I 2017 økte verdien på eierandelen i FINN.no med 227 mill. Styret foreslår et utbytte på kr. 1,50 per aksje for 2017.
Nøkkeltall
Abonnementsinntektene økte 7 % i fjerde kvartal. Antall abonnenter økte 8 % per fjerde kvartal 2017, herav 87 % vekst i digitale abonnenter.
Digitale annonseinntekter økte 13 % i fjerde kvartal. Samlede annonseinntekter ble redusert med 2 %, drevet av at papirbaserte annonseinntekter ble redusert med 9 %.
Trykkeriinntektene ble redusert med 2 % i fjerde kvartal drevet av 5 % nedgang i trykking av eksterne aviser, men 3 % vekst i siviltrykkinntektene.
Driftskostnadene ble redusert med 4 millioner, dvs. 1 % i fjerde kvartal, i hovedsak drevet av reduserte personalkostnader, mens endret produktmiks bidrar til en økning i vare- og salgskostnadene. Kostnadstiltakene i PM2020 gjennomføres som planlagt.