SOLGTE AMEDIA: Fra pressekonferansen 22. februar 2016, da Sparebankstiftelsen DNB (og senere Amediastiftelsen) ble presentert som ny eier av Amedia.
SOLGTE AMEDIA: Fra pressekonferansen 22. februar 2016, da Sparebankstiftelsen DNB (og senere Amediastiftelsen) ble presentert som ny eier av Amedia. (Foto: Gard L. Michalsen)

Nå gjør LO og Telenor et forsøk på å selge Nettavisen, Budstikka og NTB for å tjene mer på Amedia-salget

Bruker opsjon i forbindelse med Amedia-salget på å holde lukrative eierposter utenom.

  • Endret

Oslo (NTB): LO og Telenor forsøker å selge eierpostene i blant andre Budstikka, Nettavisen og NTB på egen hånd etter å ha sikret seg en opsjon i forbindelse med salget av Amedia, skriver Dagens Næringsliv.

Sparebankstiftelsen DNB kjøpte i februar mediekonsernet Amedia for 395 millioner kroner fra LO, Telenor og Fritt Ord.

Selgerne var ikke fornøyde med prisen, og mot slutten av forhandlingene var avstanden mellom partene så stor at det ble lagt inn noen helt spesielle opsjonselementer for å bygge bro mellom partene, ifølge avisen.

Den ene opsjonspakken omfatter Nettavisen, som i dag er eid 50/50 av Amedia og Egmont, og Budstikka, der Amedia eier 31,5 prosent. I den andre pakken ligger NTB (Amedia eier 43,1 prosent), Hamar Arbeiderblad (21,5 prosent), Gudbrandsdølen Dagningen (40 prosent) og andre selskaper.

– Eierne sa at de mente disse eiendelene var mer verdt enn prisen vi satte på dem. Vi sa «OK, da får dere holde dem utenfor salget». Men så endte det med denne løsningen for å få på plass en avtale til slutt, sier administrerende direktør André Støylen i Sparebankstiftelsen DNB.

Han bekrefter at det pågår omfattende sonderinger for å se om det finnes kjøpere som er villige til å betale mer enn stiftelsen ville legge på bordet.

LO og Telenor har frist til 22. august med å utøve én eller begge opsjoner, altså seks måneder etter at salgsavtalen ble inngått. De ønsket ikke å kommentere saken overfor avisen tirsdag.

Til toppen