Nordmenn blir stadig mer mobil - og mobilene blir stadig smartere. (Bilde: Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix)

UKAS MEDIETALL

Nå har 99 prosent av alle mellom 12 og 49 år en smarttelefon

Utbredelsen av nettbrett og smarttelefoner fortsetter å vokse, viser siste data fra Kantar TNS

  • Endret
  • Knut-Arne Futsæter er forskningsleder for medier i Kantar TNS (tidligere TNS Gallup)

 

Ukas medietall fra Kantar TNS

  • Medier24 vil cirka en gang i uka presentere medietall fra Kantar TNS.

  • Noen gang vil det publiseres som tekster eller kronikker signert Kantar TNS, andre ganger som nyhetsjournalistikk fra Medier24.

  • Det er redaksjonen i Medier24 som gjør alle redaksjonelle vurderinger. Ingen av partene betaler noe til hverandre for samarbeidet.

Les mer om Kantar TNSKantarTNS.no

Kantar TNS sin måling Forbruker & Media viser at i fjerde kvartal 2016 hadde hele 89 prosent av nordmenn mobil som de kan koble til nettet og surfe.

Andelen som har nettbrett vokst til 70% prosent.

 

Norge er på verdenstoppen i bruk av smartelefon

  • Andelen som har en moderne mobil har vokst fra 79 prosent i 2013 til 89 prosent i 4. kvartal 2016.
  • 89 prosent er langt foran de fleste land i verden 
  • Andelen er like høy blant kvinner som blant menn.
  • Og for de mest kommersielle målgruppene har «alle» slik mobiltelefon:
  • Hele 99 prosent av aldersgruppen 12-49 år har smarttelefon.
  • Mens bare 60 prosent av de over 67 år har det.

 

70 prosent av den norske befolkningen har nå nettbrett

  • Andelen som har en moderne mobil har vokst fra 7 prosent ved inngangen til 2011 til 70 prosent i 4.k vartal 2016.
  • Også når det gjelder tilgang og bruk av nettbrett så er nordmenn i verdenstoppen. 
  • Andelen er like høy blant kvinner som blant menn.
  • Hele 82 prosent av 40-åringene har nettbrett.
  • 55% av de over 67 år smarttelefon.

 

Kilde: Forbruker & Media er Norges største medie- og forbruksundersøkelse og det gjennomføres årlig 45.000 telefonintervju blant befolkningen som er 12 år eller eldre.

 

Se flere tall og grafer: 

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen