JANUAR 2017: Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, P4-sjef Kenneth Andresen og Bauer Media-sjef Lasse Kokvik startet FM-slukkingen i Bodø for et drøyt år siden.
JANUAR 2017: Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, P4-sjef Kenneth Andresen og Bauer Media-sjef Lasse Kokvik startet FM-slukkingen i Bodø for et drøyt år siden. (Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix)

Nå har fallet i radiolyttingen stanset opp - og i mars var det en liten vekst igjen

Men lyttingen er fortsatt langt under samme tid i fjor, før FM-nettet ble slukket.

  • Endret

 

Lyttingen til nasjonale radiokanaler ser ut til å ha stabilisert seg etter en gradvis nedgang det siste året, viser nye lyttertall som Medietilsynet legger fram.

Det er også en svak økning i lyttertid så langt i år. 

Andelen daglige lyttere på nasjonale kanaler har økt fra 56,9 prosent i januar 2018 til 57,4 prosent i mars. Den totale lyttertiden har i samme periode økt fra 71 til 74 minutter, opplyser Medietilsynet. Det er likevel åtte minutter mindre lytting i enn januar 2017 

- Det har hele tiden vært forventet at radiolyttingen vil stabilisere seg fra 2018. Tallene for mars kan tyde på at den nedgangen i lyttingen på nasjonale kanaler som vi har sett etter det digitale radioskiftet, nå begynner å avta. Vi kan trolig forvente mer stabile lyttertall fremover, sier direktør i Medietilsynet Mari Velsand. 

Forholdet mellom hovedkanalene og nisjekanalene til NRK, P4-gruppen og Bauer Media er forholdsvis stabilt når tallene fra januar sammenlignes med mars-tallene. Hovedkanalene hadde i januar 43,6 prosent daglig lytting mot 43,7prosent i mars, mens nisjekanalene har gått fra 30,1prosent i januar til 30,3prosent i mars. 

NRK-kanalene har en økning i andel daglige lyttere fra 38,9 prosent i januar til 39,4 prosent i mars, mens det er marginale bevegelser for P4-gruppen (20,6 prosent i januar mot 20,5 prosent i mars) og Bauer Media (12,2 i januar mot 12,1 prosent i mars). 

Lyttertiden for hovedkanalene til NRK, P4-gruppen og Bauer Media har økt med ett minutt fra januar til mars, fra 47 til 48 lytterminutter. Nisjekanalene har i samme periode hatt en økning på to minutter, fra 24 til 26 lytterminutter. 

Blant kanalgruppene har NRK den største veksten, fra 49 lytterminutter i januar til 51 i mars. P4-gruppen øker fra 15 til 16 minutter i samme periode, mens Bauer Media ligger stabilt på 8 minutter. 

  • Lyttertallene Medietilsynet presenterer er utarbeidet av Kantar Media. Kvartalsvise lyttertall for lokalradio vil bli offentliggjort ca. 20. april 2018. 
Til toppen