Mobil reklamefilm i høydeformat: Schjærven Pilot og Eika-gruppen får pris for «kjærlighetsforsikring»

Kampanjen vant årets første runde i Amedias reklamekonkurranse «Tett På». Sjekk den vertikale filmen med varme her!

Deler av vinnerteamet bak kampanjen: Einar Nonstad (f.v.), Håkon Preus, Are Thu, Bente Moe Grevstad, Vibeke Rike Holman, Ingrid Leren Wathne og Camilla N. Hovind. Bilde: Schjærven

 

Schjærven Pilot vant Amedia Markeds reklamekonkurranse «Tett På» for 1. tertial 2017. Innovasjonsbyrået vant med en reklamekampanje for lokalbankene i Eika Alliansen, opplyser lokalaviskonsernet i en melding.  

«Tett På» er en konkurranse som kårer den beste reklamen i Amedia Markeds lokale medier. Hvert tertial kåres en vinner – i tillegg kåres en totalvinner ved årets slutt. 

- Tusen takk for anerkjennelsen! Dette er en innovativ kampanje fordi medievalg, teknisk løsning og budskap spiller sammen på en ny måte. Og det har gitt resultater, sier daglig leder i Pilot, Håkon Preus, i en melding. 

Det innovative med kampanjen dreier seg i all hovedsak om format - her har man valg å lage filmen i et stående høydeformat, som er tilpasset mobil og Amedias lokale nettaviser på en ny måte. 

 

Skjermdump fra reklamefilmene.

 

Markedsfører «kjærlighetsforsikring»

Kampanjen har også et tydelig human touch, som en kan se i filmen øverst. Markedssjef Vibeke Rike Holman er fornød med hederen:  

- Personforsikring, eller kjærlighetsforsikring som vi liker å kalle det, er forsikringer i tilfelle død, uføre og sykdom. Det er vanskelige, men viktige temaer som trenger en rådgivningssamtale og som ikke kan løses på nettet.

- Utfordringen til denne kampanjen var å trigge oppmerksomheten til kunden i digitale kanaler, uten å skape for mye ubehag, og deretter lede til en prat med rådgiver i den lokale sparebanken i Eika-Gruppen. Nærhet og lokal tilstedeværelse har vært viktig i både kommunikasjon, medievalg og teknisk løsning, sier Holman. 

Også det kreative teamet bak, Ingrid Leren Wathne og Einar Nonstad, legger vekt på betydningen av å være lokal i denne kampanjen. 

Men altså samtidig med en teknisk løsning som utfordret tradisjonelle formater. Forretningsinnovatør Are Thu beskriver arbeidet slik: 

- Vi implementerte mobil fullskjerms vertikal video. Hver lokalbank ble matchet mot den relevante lokalavisen, og det kreative utrykket ble sendt med til de respektive lokalbankene som avsender, sier Are Thu.

 

- Har skapt et nytt format

I juryens begrunnelse står det følgende: «Lokalbankene i Eika Alliansen har ikke bare laget en fin og rørende kampanje om forsikring. De har også brukt lokalavisene på en relevant og smart måte. Sammen med lokalavisene har de skapt et nytt format som passer kampanjen perfekt. Gratulerer».

Vinnerkampanjen gikk i Aura Avis, Aust Agder Blad, Bergensavisen, Driva, Fremover, Glåmdalen, Hallingdølen, Ringerikes Blad, Sunnmørsposten, Telen, Varden og Østlandets Blad.

Bak vinnerkampanjen stod følgende team:

  • Ingrid Leren Wathne (konseptutvikling)
  • Einar Nonstad (konseptutvikling)
  • Camilla Hovind (prosjektleder)
  • Are Thu (strategi)
  • Hannah Hunter (produsent i Clockwork)
  • Silje L. Hådi-Siverts (produsent i Schjærven Film)
  • Patrik Syversen (filmregissør Prysefilm)
  • Patrik Wilhelms

I juryen sitter juryleder Magnus Høgberg Hansen fra Anorak, Christian Bråthen-Nordland fra S & B-N, Pia Ølstad fra SMFB og Vegard Kvalvaag fra Amedia Marked.

Årets vinnerteam blir premiert med en tur til New York og ad:tech-konferansen i 2018. Vinneren offentliggjøres på Gullblyanten 2018.

Til toppen