RIAN LIEBENBERG, teknologidirektør i Schibsted, på fredagens resultatpresentasjon. Til venstre; bakhodet til konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.
RIAN LIEBENBERG, teknologidirektør i Schibsted, på fredagens resultatpresentasjon. Til venstre; bakhodet til konsernsjef Rolv Erik Ryssdal. (Bilde: )

Nå kommer Schibsted med sin «Facebook-kopi» for selvbetjening av målrettede annonser

I flere år har konsernet snakket om  nye plattformer og produkter. I 2016 skal de komme på løpende bånd.

- Vi må øke farta. Internasjonale konkurrenter utvikler seg stadig, og små startups med kapitalfond i ryggen utfordrer oss.

Det sa Schibsteds teknologidirektør Rian Liebenberg under konsernets resultatpresentasjon i Apotekergata fredag formiddag.

Etter å ha snakket om denne utviklingen i hele 2015, er Schibsted nå på vei ut i stadig flere markeder med nye produkter og løsninger.

Det handler i korte trekk om tre ting:

  • Ny publiseringsløsning for innhold - Schibsted Media Platform.
  • Markedsplasser og annonseløsninger for eksisterende sider.
  • Og nye produkter og plattformer som i dag ikke eksisterer.

LES MER om Schibsted-konsernet og mediehusenes resultater i 2015 i denne saken fra fredag morgen: 

leboncoin

Nesten som Facebook?

På resultatpresentasjonen viste Liebenberg fram et annonseverktøy som i disse tider er rullet ut på den franske FINN-kopien Leboincoin.fr. Der kan små og mellomstører annonsører kjøpe små og mellomstore annonser - som kan målrettes mot geografi, alder, kjønn og andre variabler.

Annonsene kan i utseende minne om Googles enkleste annonser, og bestillingsverktøyet ser ut til å ha hentet inspirasjon fra Facebook.

Og i motsetning til å kjøpe en toppbanner i en uke til mange tusen kroner, skal du her kunne kjøpe akkurat det du ønsker - og betale per klikk.

- Disse produktene vil rulles ut i alle våre markeder i løpet av hele 2016. Og kombineres med våre mange sterke posisjoner i hele Norge, sa Liebenberg.

ROLV ERIK RYSSDAL, konsernsjef i Schibsted ASA.
ROLV ERIK RYSSDAL, konsernsjef i Schibsted ASA. Bilde:

- Vi er «in it for the long run»

Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal framsnakket i sin presentasjon også de nye produktene. Geotargeting skal allerede være lansert i Norge, og flere produkter er på vei. Ifølge Ryssdal er også interessen stor i markedet.

Men går det fort nok? Ja, sier han på spørsmål fra Medier24.

- Disse nye produktene - at dette skal komme, det sa man også for ett år siden?

- Da sa vi at vi jobbet med det. Nå er det lansert, svarer Ryssdal.

- Går det fort nok?

- Vi må ha respekt for at det tar tid å bygge produkter. Vi er også «in it for the long run». Det er klart, man kan alltid ønske seg at det går fortere. Men det går som vi har planlagt, sier konsernsjefen.

- Schibsted vokser stadig, etablerer nye miljøer og har ansatt mange teknologer. Kan man bli så stor at dere mister tempo?

- Den faren kan jo finnes. Det er derfor vi har organisert konsernet slik at vi ikke skal duplisere funksjoner, men sørge for bedre kvalitet og raskere utrullinger. Så den faren er i hvert fall mindre nå enn tidligere, mener Ryssdal.

schibsted hele

- Den tradisjonelle mediebransjen står fortsatt overfor store utfordringer

Tidligere fredag omtalte Medier24 de økonomiske resultatene fra medie- og teknologikonsernet. I korte trekk er det omtrent som i fjor:

  • Rubrikkdivisjonen leverer marginer på mellom 30 og 65 prosent.
  • Mediehusene sliter med fallende inntekter - nå både papir og digitalt.
  • Mens regionavisene leverer svake økonomiske resultater, er det fortsatt tilfredstillende fra Aftenposten - og gode marginer fra VG.

Det gjør at VG-sjef Torry Pedersen - som i disse dager kutter 40 årsverk - er godt fornøyd med et driftsresultat på 272 millioner kroner, og en margin på 15 prosent.

- Jeg vil jo si at det er et akseptabelt resultat, slik det norske medielandskapet ser ut i dag. Men det er jo ikke noen tvil om at den tradisjonelle mediebransjen står overfor store utfordringer, sier Pedersen til Medier24.

TORRY PEDERSEN, sjefredaktør og administrerende direktør i VG.
TORRY PEDERSEN, sjefredaktør og administrerende direktør i VG. Arkivfoto: Gard L. Michalsen

- Marginen er god - men farta på vei ut av 2015 var dårlig?

- Ja, papiropplaget fortsetter å falle. Og det nye er at vi mister inntekter digitalt også. Det er utfordrende. Men som dere hørte, så investerer vi godt i teknologi og produkt nå.

- Så vi håper å forbedre oss framover. Men vi må nok regne med at det blir røft farvann for de tradisjonelle mediene i 2016 også, sier Pedersen.

- Og det er ingen ting som tyder på at fallet i opplag eller annonseinntekter på papir skal avta?

- Nei, der er vel din kvalifiserte gjetning omtrent som min, uten noen overdreven tro på papirinntektene framover.

- Men kan vi se at digitalinntektene faller i 2016 også?

- Nå falt de jo i 2015. Så vi får starte med å ha som ambisjon om at vi kan konsolidere inntektene - og kanskje vokse litt igjen.

- I en ideell verden, så kommer det aldri fort nok

VG-sjefen er blant dem som nå ser fram til å tilby kundene Schibsteds nye produkter på annonseteknologi.

- Men kommer dette fort nok?

- I en ideell verden, så kommer det aldri fort nok. Men mitt inntrykk er at det jobbes utrolig bra. Vi er i ferd med å få til geolokasjon nå, og så kommer vi til å levere bra på kjønn, alder og intent også ganske raskt, mener Pedersen.

- På Facebook kan jeg gå og bestille en annonse for 100 kroner for å nå 100 mennesker i en liten fjord nordpå. Kan jeg snart gjøre det samme på VG?

- Det virker som det er det du nå kan gjøre på Leboincoin. Og så kommer dette altså til Norge i 2016, uten at jeg kjenner løpet i detalj. Det kan nok hende at FINN også ligger først i den løypa, sier Pedersen.

I år vil VG også gå over på Schibsteds nye medieplattform redaksjonelt, og det kan bli mer personalisering av både annonser og innhold.

Det ser Pedersen fram til. Men helt algoritmestyrt vil det ikke bli:

- Overordnet sett, så tror jeg Facebook har vist at kringkastingsregimet er under press. En 80-åring i Båtsfjord får nøyaktig det samme som en 29-åring på Gründerløkka. Ulempen med Facebook er at det er bare inviduelle strømmer. Et mål for VG må være å klare å kombinere inviduelle strømmer med en god strøm av felles innhold, sier Pedersen.

VGs regnskapstall for 2015: 

VG regnskap

- Papiravisa kommer til å være der lenge

I resultatpresentasjonene for 2015, har Schibsted varslet behov for kostnadskutt også i årene som kommer - og vil framover ha lave forventninger til resultater fra de abonnementsbaserte mediehusene.

Løssalgsavisene og de digitale flaggskipene VG og Aftonbladet har imidlertid litt høyere krav, og forventes fortsatt å levere solide økonomiske resultater.

- Klarer VG det i 2016?

- Jeg er en ydmyk og beskjeden mann som teller opp mot slutten av året, så får vi se hvordan det går. De seneste åra har det jo sett rimelig greit ut, sier Torry Pedersen.

schibsted 04
Bilde:

Hans øverste sjef, konsernsjef Rolv Erik Ryssdal, er også fornøyd med flaggskipet i det norske medielandskapet. Og til tross for at alle inntektene faller, vil ikke Ryssdal være veldig bekymret:

- Her tror jeg vi må stikke fingeren litt i jorda, og ikke fokusere for mye på enkelte tendenser. De økonomiske resultatene VG leverer er fortsatt veldig gode. Vi har sterke digitale posisjoner, og ruller stadig ut nye produkter. Det gjør at vi fortsatt har tro på framtida, sier Ryssdal.

Enn så lenge kommer fortsatt de største inntektene i VG fra papiravisa. En avis som har falt over 70 prosent i opplag på 15 år. I 2016 vil den etter alt å dømme havner under 100.000 i opplag.

- Har dere begynt å regne på hvor lenge VG kommer ut på papir?

- Den er der, kommer til å være der lenge og er fortsatt lønnsom, svarer Ryssdal.

- Men VG nærmer seg et faretruende lavt nivå?

- Vel, jeg tror nok det er andre som er foran oss i køen.

Til toppen