Organisasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2, Morgenbladet-sjef Anna B. Jenssen og politisk redaktør Hanne Skartveit i VG.

M24TV:

- Nå må de gutta på toppen i Schibsted levere på bedre kjønnsbalanse. Det bør skje snarest. Jeg skal passe på dem!

Det sier en engasjert Hanne Skartveit på kvinnedagen. TV 2 lover 50 prosent kvinner i ledelsen om fire år, mens NHST snart legger fram planen for bedre mangfold.

Kvinner faller fra før de når ledergruppene i norske medier. Det er en klar overvekt av menn som leder norske medier, viser en ny undersøkelse, som omtalt på Medier24 torsdag morgen.

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) har for første gang har undersøkt kjønnsbalansen i norske mediebedrifter.

JOBBER FOR KJØNNSBALANSE, fra venstre: Organisasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2, Morgenbladet-sjef Anna B. Jenssen og politisk redaktør Hanne Skartveit i VG. Foto: Gard L. Michalsen

Kartleggingen viser at mens andelen er forholdsvis god når det gjelder vanlige ansatte i redaksjonelle bedrifter, så forsvinner kvinnene på vei mot toppen.

  • Men det bør det snart bli en slutt på, håper tre profilerte medieledere: Hør Sarah Willand, Hanne Skartveit og Anna B. Jenssen om temaet øverst i saken.

 

8 av 10 konsernledere er menn

I redaksjonelle bedrifter er 61 prosent av lederne menn mot 39 prosent kvinner. Enda verre står det til i mediekonsernene, der kun 21 prosent av ledergruppen er kvinner.

 

Også på mellomledernivå er det ubalanse i kjønnsfordelingen, 67 prosent av mellomlederne er menn.

– Denne undersøkelsen er en del av MBLs oppfølging av undersøkelsen om seksuell trakassering som vi gjennomførte i høst. Der kom det fram at flere mente at bedrifter med god kjønnsbalanse bedre vil kunne bli kvitt trakasseringsproblemer. Derfor er det viktig at vi nå har fått fram fakta om hvordan det står til med kjønnsbalansen i norske medier, sier MBLs styreleder Tove Nedreberg.

227 av MBLs 330 medlemsbedrifter har svart på undersøkelsen. Undersøkelsen omfatter totalt 7.863 ansatte. Bedriftene inkluderer redaksjonelle bedrifter, distribusjonsbedrifter, trykkerier, konsern og annet (hovedsakelig salgssammenkjøringer og mediebyrå).

Distribusjonsbedriftene og trykkerier er tradisjonelt mannsdominerte bedrifter, og undersøkelsen viser at det fremdeles er en stor overvekt av menn i disse bedriftene på alle nivåer.

I kategorien «annet» er det derimot en overvekt av kvinner både blant de ansatte og mellomlederne. Men også i denne faller damene fra når det kommer til toppledelsen. Det er en overvekt av kvinnelige mellomledere, men i ledergruppene sitter det flest menn.

Til toppen