Kristin Skogen Lund i Schibsted.
Kristin Skogen Lund i Schibsted. (Ole Alexander Saue)

Schibsted kjøper rubrikkselskap i Finland for to milliarder

Schibsted kjøper 100 prosent av finske Oikotie.

Schibsted har inngått en avtale med Sanoma om å kjøpe Oikotie og verdsetter dermed selskapet for nær to milliarder kroner (185 millioner euro).

Det norske medieselskapet er allerede tungt representert i det finske rubrikkmarked gjennom Tori. Nå får de til sammen over 44 millioner månedlige besøk.

Selskapene skal fortsatt konkurrere som to ulike merkevarer, heter det i en børsmelding torsdag kveld. 

– Finland har vært et hjem for Schibsted i over et tiår. Med dette oppkjøpet har vi en unik mulighet til å utvide omfanget vårt og vise vår langsiktige forpliktelse til det finske markedet, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund. 

Hun fortsetter:

– Schibsted eier allerede Tori, og å legge Oikotie til vår portefølje vil sikre oss to svært komplementære online markedsplasser med sterke merkevarer og dyktige ansatte i Finland. Dette gir oss en sterk plattform og gjør det mulig for oss å skape bedre digitale tjenester for finske kunder.

Med dette oppkjøpet vil Schibsted kontrollere store deler av det finske rubrikkmarkedet. Tori er den største online markedsplassen i landet, mens Oikotie innehar nummer én-posisjonen blant ledige jobber og på eiendom, opplyser Schibsted i meldinga.

Administrerende direktør Susan Duinhoven i Sanoma er fornøyd med avtalen. 

– Etter en grundig evaluering av de forskjellige strategiske alternativene for Oikotie, er vi er glade for å avhende virksomheten til Schibsted.

Hun takker Oikotie-teamet for deres engasjement og suksess i utviklingen av virksomheten. 

– Vi er opptatt av å fortsette å gjøre forretninger med Oikotie og dens nye eier videre, avslutter Duinhoven.

 
Til toppen