Medietilsynets Mari Velsand.

Nå skal Medietilsynet kartlegge nordmenns kritiske medieforståelse

– Kritisk medieforståelse er nøkkelen til å kunne forstå og bruke mediene på en aktiv og bevisst måte, sier Mari Velsand i Medietilsynet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medietilsynet skal kartlegge hvordan nordmenn sin bevissthet rundt kildekritikk og kommersiell innflytelse er og hvordan det egentlig står til med tilliten til mediene. Resultatene skal legges fram før sommeren, skriver de i en pressemelding. 

Undersøkelsen skal gjennomføres blant et representativt utvalg i aldersspennet 16–100 år. 

– Det som gjør denne undersøkelsen ekstra spennende er at respondentene både får spørsmål, påstander de skal ta stilling til og oppgaver som skal løses, sier Velsand. De som svarer på undersøkelsen blir for eksempel spurt om de forstår ulike deler av et søkeresultat fra Google og om de kan skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold i VG, sier Medietilsynets direktør Mari Velsand i meldingen og fortsetter: 

– Det er viktig at vi som mediebrukere forstår hvordan ulike typer medier fungerer, kritisk kan bedømme innholdet vi eksponeres for, evner å skille sanne påstander fra falske og kan se forskjell på kommersielt og redaksjonelt innhold. Å ha kunnskap om hvordan medievirkeligheten fungerer er sentralt for å kunne orientere seg og delta i den offentlige samtalen, sier hun. 

I arbeidet med undersøkelsen har Medietilsynet fått innspill fra en ekstern referansegruppe med representanter fra ulike fagmiljøer. Gruppen har bestått av Eddie Pedersen fra Kompetanse Norge, Bente Håvimb fra MBL, Bente Sollid Storehaug fra Digital hverdag, Daniel Schofield og Vegard Frantzen fra NTNU og Gro Mette Moen fra Forbrukerrådet, skriver de i meldingen. 

Undersøkelsen er utviklet i samarbeid med TNS Kantar og forskerne Jan Fredrik Hovden, Brita Ytre-Arne og Hallvard Moe ved institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen, skriver de videre. 

Powered by Labrador CMS