Nå sluker FINN hele stillingsmarkedet i Schibsted

For å gi deg annonser du er interessert i.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

På Schibsteds resultatpresentasjon for en drøy uke siden, varslet konsernet mer personlig rettede annonser.

Og brukte stillingsannonser som et eksempel:

Fordi du leser Finn, nyheter om en spesiell bransje eller følger en spesiell type stillingsannonser, vet Schibsted hva du sannssynilgvis er interessert i. Det skal konsernet nå utnytte.

– For eksempel: Hvis du ser en type jobbannonser på Finn, kan vi gi deg en bannerannonse av den samme stillingen når du besøker en av våre nettaviser. Når vi tester dette, ser vi at «klikkraten» er ti ganger høyere enn vanlig, sa konserndirektør Frode Eilertsen på presentasjonen da.

Nå ser vi et konkret resultat av strategien: Dagens Næringsliv melder mandag at Schibsted samler alt av stillingsannonser i Norge til Finn.

15 personer fra E24 og Aftenposten flyttes til Finn, mens medarbeidere i regionavisene i VG også skal rapportere til rubrikkgigantens stillingsavdeling.

Schibsted varsler lansering av sin nye «matching-teknologi» før sommeren. Tester tyder på at annonsene virker langt bedre når algoritmene får jobbe:

– Vi har sett en mangedobling i konvertering – altså hvor mange som klikker på annonsen – i forhold til vanlige bannerannonser på samme plass. På et eksempel økte klikkeraten fra 0,6 prosent av alle som ser annonsen til en tolv ganger så høy klikkerate – altså seks-syv prosent, sier utviklersjef Thor Marius Henriksen til Dagens Næringsliv.

Powered by Labrador CMS