Konserndirektør Pål Eskås og direktør forbrukermarked, Haakon Johansen, i Amedia.
Konserndirektør Pål Eskås og direktør forbrukermarked, Haakon Johansen, i Amedia. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Nå tester Amedia «Spotify for lokalaviser». Vil gi eksisterende abonnenter fri tilgang til alle 62 aviser for 49 kroner ekstra

Men foreløpig bare for Nordlys sine abonnenter, og testen «lukkes» snart.

De siste ukene har Amedia gjort noe som mange - i hvert fall noen som roper høyt - har etterspurt lenge:

Gitt leserne mange aviser til én pris.

Nordlys sine abonnenter som har besøkt andre Amedia-aviser på nett har de siste ukene fått tilbud om å kjøpe «Norgespakken» til 49 kroner ekstra i måneden.

Når et digitalt abonnement på Nordlys koster 159 kr, vil det si at du kan få 62 Amedia-aviser for 208 kroner.

img_9403

Det vil si: Så langt har kundene sluppet å betale. De som har takket ja har fått beskjed om at de får være med på en tidsbegrenset test uten å betale i første omgang, men Amedia har likevel ønsket å teste om kunden ønsker å betale.

Direktør forbrukermarked Haakon Johansen beskriver bakgrunnen for testen slik, etter et år med solid vekst for brukerbetaling i konsernet:

- Vi prøver å være kundeorienterte. Og når vi ser på konsumet blant våre kunder, ser vi at det er flere som leser to eller flere av våre aviser digitalt.

Men langt fra alle ønsker å ha to eller flere abonnement til full pris.

- Derfor tester vi nå om et produkt som Norgespakken har et marked. Hvis du har et abonnement på en av våre aviser, digitalt eller komplett, er det da betalingsvilje for digital tilgang til flere aviser? - er spørsmålet vi ønsker å teste. 

Avslutter testen nå - og gjør opp status

Dette er ikke en ny tanke i så måte, verken blant twitteratet eller konsernet selv.

Allerede våren 2014 stod Amedias konsernsjef Are Stokstad på interne konferanser og snakket om «gullet» i de over 60 lokale mediehusene, og mulighetene for å tilby abonnenter mer innhold.

I mellomtiden har denne innovasjonen blitt hindret blant annet av moms - der man før har fryktet ekstra momsregning, er nå også digitale abonnement nullmoms på.

Dermed er det få hindringer i veien, og konsernet har derfor valgt å teste dette for Nordlys sine kunder nå i november.

- Hvordan har effekten vært?

- Det er for tidlig til å konkludere ennå, men det viser at kunder som proaktivt trykker på andre avisers plussartikler, gjerne ønsker å teste dette, sier Haakon Johansen.

Testen er slik at en Nordlys-abonnement som besøker en hvilken som helst annen avis, aktivt må trykke på en pluss-sak på denne avisa, for å få tilbud om å teste produktet.

Om dette blir en realitet utover beta-testen er foreløpig for tidlig å slå fast:

- Nå kommer vi til å avslutte testen en av de nærmeste dagene, så får vi se på resultatene og gjøre opp status, sier Johansen.

Han understreker også at det vil ta tid før Norgespakken eventuelt kommer i full skala, men:

- Dette er første skritt for å se om det er betalingsvilje for å lansere det. Og det kommer ikke til å bli et gratisprodukt; kunder som vil ha merverdi må også betale noe mer.

Litt redd for dobbeldekning

Forbrukermarkedsdirektør Haakon Johansen bekrefter samtidig det som gjør at man kanskje holder litt igjen:

Frykten for å miste inntekter fra dobbeltabonnenter. Altså dem som allerede betaler full pris for flere aviser.

- Det er fortsatt en betydelig dobbeldekning, med abonnenter som har to eller flere aviser, sier han.

- Men i et brukerperspektiv vil det være bedre å gi dem et enda bedre produkt?

- Ja, det kan du si. Samtidig er det slik at de fleste av dagens «dobbeltabonnenter» har flere papiraviser. Dette abonnementet gir bare digital tilgang til alle de andre avisene, og vil ikke svare på behovet til dem som ønsker flere papiraviser, understreker Johansen.

I så fall vil man fortsatt måtte ha to fulle abonnement. Og kanskje «Norgespakken» i tillegg, hvis man vil ha fri digital tilgang til de 60 andre avisene.

Johansen bekrefter også at «Norgespakken» ikke først og fremst handler om å skape stor omsetning, med relativt lave 49 kroner i måneden for tilgang til alle konsernets nettaviser:

- Hovedtanken bak det handler om å gi leserne digitale merverdier. Men vi må være sikre på at det er økonomisk bærekraftig for oss, sier han.

  • PS! For deg som vil teste dette, skal det fortsatt være mulig - hvis du først tegner et abonnement (digitalt eller komplett) på Nordlys. Og så besøker en annen av konsernets aviser.
Til toppen