Daglig leder Petter Thorendahl sammen med de daværende ferske PR-operatørene Lukas Loeb og Anne-Marthe Øien. Bildet er fra høsten 2015.
Daglig leder Petter Thorendahl sammen med de daværende ferske PR-operatørene Lukas Loeb og Anne-Marthe Øien. Bildet er fra høsten 2015. (Bilde: Gard L. Michalsen, Medier24)

Nå tjener PR-operatørene penger igjen - oppryddingen har gitt resultater: 12,5 prosent driftsmargin i fjor

- Vi ser resultater både på kundetilfredshet og bunnlinjen, sier Petter Thorendahl.

PR-operatørene har hatt fem turbulente år: Først falt omsetningen fra 34 millioner kroner i 2012 til 20 millioner i 2014. På veien dit tapte selskapet penger i 2013. 

PR-operatørene

PR-operatørene ble stiftet i 2003 og eies i dag av fire aktive aksjonærer, Stian Lyberg, Marius Meltvedt, Hanne Kjærnes og Petter Thorendahl.

Selskapet har 22 ansatte og på kundelisten finnes blant andre: Telia, Microsoft, Gjensidige, BBC Worldwide, Novo Nordisk, Expedia, Helly Hansen, Rusta Retail, Alfa Sko, Plan-og bygningsetaten og Norges Sjømatråd.

Men nå har de siste års omstilling gitt resultater, melder byråleder Petter Thorendahl: 

- De siste par årene har vært preget av en nødvendig omstillingsprosess for PR-operatørene, både faglig og organisatorisk. Omstillingen har også inkludert endringer i ledelsen og på eiersiden for selskapet, skriver han i en melding om resultatet. 

− Vi er ambisiøse både på egne vegne og på kundenes vegne, med mål om å skape kommunikasjon som skaper konkurransekraft. Vi ser resultatet av omstillingen både i våre kundetilfredshetsundersøkelser og på bunnlinjen, sier Thorendahl. 

Petter Thorendahl (og Dingo).
Petter Thorendahl (og Dingo).

Fjoråret endte med en omsetning på 22,6 millioner kroner, en vekst på 5,6 prosent fra året før. Av dette vokste byråinntekten fra 17,1 til 19,3 millioner kroner. 

Og enda bedre ser det ut på driftsresultatet: Fra 900.000 kroner pluss i 2015, til 2,4 millioner kroner pluss i fjor. Det vil si en driftsmargin på pene 12,5 prosent. 

Godt arbeid har også gitt resultater i European Digital Awards og European Excellence Awards. 

− Vi begynte å se resultatet av omstillingsarbeidet mot slutten av 2015. Vi har økt utviklingstakten, og har mye spennende foran oss. Resultatene i 2016 er et bevis på at det har virket, og 2017 ser bra ut så langt. Men selv om mye er gjort er det mye hardt arbeid og moro foran oss også, sier Thorendahl.

Nå er ambisjonen å vokse videre. Mot slutten av året flytter operatørene inn i nye lokaler som skal muliggjøre disse ambisjonene, skriver selskapet. 

 

 

Til toppen