VG-journalist Camilla Hellum blir prosjektleder for ny influencer-satsing.
VG-journalist Camilla Hellum blir prosjektleder for ny influencer-satsing. (Foto: VG)

FOLK

Nå vil også VG satse på bloggere og influencere - Camilla Hellum (28) skal lede prosjektet

Kom selv med ideen, nå får hun ansvar for å gjennomføre den.

Journalist Camilla Hellum «bytter side» - og blir prosjektleder i VGs kommersielle avdeling. Der får hun jobben med å kartlegge potensialet for nye influencer­samarbeid i mediehuset:

- VG ruster seg for morgendagen mediesalg og ansetter ny ressurs for å imøtegå en stor etterspørsel i markedet, heter det i en melding.

Hellum trer inn en nyopprettet stilling som prosjektleder for influencers­atsingen. Hun har tidligere jobbet som journalist for blant annet nyhetsappen Peil i VG, Kampanje, NRK og Akers Avis Groruddalen. 28-åringen har også drevet Urbania magasin, et bloggmagasin som skriver saker om Oslo, mat, drikke og reise.

Hun forteller dette om hvordan det nye VG-prosjektet ble til:

- Etter en stund i Peil tok jeg kontakt med aktuelle personer i VG for å snakke om hva man kunne gjøre med influencere. Flere syns tanken var spennende, og det ble satt opp en arbeidsgruppe.

- Sammen så vi på hvordan et influencers­amarbeid kunne og burde se ut for VG, og nå er vi endelig i gang, sier Hellum. 

 

- Gleder meg

Det interne engasjementet kombinert med etterspørselen i markedet gjorde at VGs kommersielle avdeling valgte å opprette en prosjektstilling for å undersøke potensialet. Hellum sier videre: 

- Det er utrolig inspirerende å jobbe i VGs kommersielle avdeling. Her er det mange som er gode på salg og konseptutvikling, og det er et trygt og spennende sted å være selv om læringskurven er bratt. Jeg gleder meg til fortsettelsen, og til å jobbe tett med de som kommer til å bli VG-influencerne, sier Hellum.

Torill Nikø er leder for digital forretningsutvikling i VG Annonse. Hun sier dette om bakgrunnen for prosjektet: 

- Flere av våre kunder har etterspurt samarbeid med influensere så det gir mening å kartlegge det kommersielle potensialet av en slik satsning. 

Hun mener dessuten Hellum har en unik innsikt i Norges bloggbransje, noe som gjør hun godt egnet til å vurdere potensialet av den nye satsningen.

- Vi er veldig fornøyd med å få med Camilla på laget. Hun er et godt valgt for denne stillingen fordi hun erfaring fra bloggbransjen kombinert med kompetanse innen journalistikk, sier Nikø.

Til toppen