Journalist Mette Bakke i Bergensavisen er ansvarlig for spalten Summetonen.
Journalist Mette Bakke i Bergensavisen er ansvarlig for spalten Summetonen. (Bilde: Erik Waatland)

Når den gjengse bergenser er oppgitt eller lei seg, ringer de til Mette (54) i BA. Avisen har stilt makten til veggs siden 50-tallet med spalten «Summetonen»

Spalten er utskjelt, latterliggjort og elsket, men blitt en viktig del av lokalavisas kontakt med leserne. Og bergenserne klager på alt fra NAV til høye lyder.

Valget av Donald Trump som president i USA skapte et voldsomt rabalder blant flere aviser - også i Norge.

Hadde avisene glemt den gjengse mannen i gata? «Det glemte rustbeltet» ble raskt et uttrykk - også i norske redaksjoner.

Bortsett fra i Bergensavisen, kanskje.

For her har de tatt vanlige folks bekymringer, håp, drømmer og irritasjon på alvor med en egen spalte i snart 70 år.

Hver eneste dag bretter Summetonen seg over to sider i Bergensavisens papirutgave, der folk får ytre seg - rimelig ufiltrert og helt anonymt hvis de vil.

 

– Vanlig? Jeg er vanlig

Spalten har pågått siden 1950-tallet og tar for seg «vanlige folks problemer». Og hun som tar telefonen og oppsøker bergensere på gata heter Mette Bakke:

– Vanlige folk? Ja, jeg er ganske vanlig selv, så det er ikke noe problem, ler hun.

Det er ingen tvil om at 54-åringen er folkelig med sitt smittende humør.

Østlendingen flyttet til Bergen da hun var 14 år og tok jobben som julenisse på Bergensbanen i sju år. Og siden har hun vært i byen.

Ja, også må vi nevne at før hun tok over spalten, var hun nyfødtfotograf for avisen på Haukeland universitetssjukehus i 20 år.

Summetonen 9. mai.
Summetonen 9. mai. Foto: Utklipp fra BA

 

 

Skjønner ikke NAV

Bakke elsker mennesker og liker å løfte fram tankene deres i avisens spalter:

En hørselskadd klager på at det ikke er desibelregler for buekorps, en annen advarer mot å la Bybanen gå foran Bryggen. Og en tredje skjønner ikke hva NAV holder på med.

– Det er en debattside hvor folk kan komme med forslag til forbedringer i Bergen, eller gi ros og ris. Folk ringer, sender e-post, sms og gammeldagse brev - eller så stikker de innom. Jeg går også ut på gaten og spør om de har noe på hjertet, sier Bakke.

Men det stopper ikke med ytringene. Avisen legger prestisje i at de som skriver inn, skal få noe ut av det.

Derfor tar de kontakt med kommunikasjonsdirektører, NAV eller ledere som de stiller til veggs med folks problemer eller spørsmål.

– Det fantastiske med Summetonen er at den blir lest av politikerne, så det er en direktelinje. Har folk noe på hjertet eller forslag til forbedringer, så blir de jo hørt.

 

Folkets avis

– Hva tenker du om at noen kan mene at enkelte aviser har distansert seg fra mange av leserne sine?

– Jeg tenker ikke så mye på det. Summetonen er hvert fall viktig for folk der de føler at de blir tatt på alvor med svar. Mange klipper ut summetonen sin og henger opp på veggen. Også blir de lei seg hvis den kommer i søndagsavisen, for da er det bare eavis. Da hender det vi må printe ut og sende i posten, smiler hun og fortsetter:

Journalist Mette Bakke i Bergensavisen er ansvarlig for spalten Summetonen.
Journalist Mette Bakke i Bergensavisen er ansvarlig for spalten Summetonen. Foto: Erik Waatland

– Bergensavisen er folkets avis. Summerne sier at BA er en god lokalavis der de slipper til med sine jordnære tanker. Det er jo bra da!

Folk pleier å skrive om alt fra hyggelige bussjåfører til fulle bosspann. Men aller oftest summes det nok om Bybanen, bompenger, E16, eiendomsskatt og eldreomsorg, sier Bakke og fortsetter:

– Mange er veldig opptatt av NAV, for de er frustrerte over at de ikke får betalingsinformasjonen i posten lenger, også har de fått beskjed av NAV at hvis de ikke behersker PC, så kan de ringe og få opplest tallene. Så nå var det en som sa han ikke hører telefonen, så hva skal han gjøre da?

– Hva gjør du med den «summingen»?

– Nei, vi må jo hente inn svar fra NAV da, ler hun.

 

Får nyhetssaker ut av «summingen»

Bakke forklarer at det er kjempegøy å hjelpe og hun ser at spørsmålsstillerne og dem som svarer - oppdrar hverandre litt. Også oppklarer man misforståelser.

Og denne spalten gjør at det blir enklere for avisen å hele tiden holde en finger på pulsen over hva leserne tenker, mener og føler. Og det blir også gode nyhetssaker av tipsene, for folk føler at de kan ringe til avisen og bli tatt på alvor, sier hun.

– Da får de tillit til oss og vil si fra om andre ting, som kanskje heller passer bedre på nyhet. Det er vinn-vinn for oss alle, avslutter hun.

Til toppen