Fra VG Partnerstudios reklamesak for Komplett.
Fra VG Partnerstudios reklamesak for Komplett.

Når VG og Komplett går for enkle brosjyretekster med klikkfisketittel, drar de innholdsreklamen ned i søla

KOMMENTAR: - Jeg trodde at innholdsmarkedsføring skulle være betalt innhold med journalistisk kvalitet som er nyttig og verdifullt for leseren, skriver en skuffet Ståle Lindblad. 

Ståle Lindblad, rådgiver på sosiale medier.
Ståle Lindblad, rådgiver på sosiale medier. Foto: Privat

 

Innholdsmarkedsføring skulle være produktet som sikrer inntektssiden til den hardt pressede mediebransjen.

Når mye av innholdsmarkedsføringen viser seg å være enkle brosjyretekster med klikkfisketittel er det verd å spørre seg om mediebransjen nå er i ferd med å dra innholdsmarkedsføringen ned i søla.

 

Da jeg så tittelen «Droner med filmkamera – slik velger du riktig» på VG.no klikket jeg forventningsfullt på lenken.

Slik ble saken presentert på VG-forsiden.
Slik ble saken presentert på VG-forsiden.

At artikkelen var tydelig merket som innholdsmarkedsføring bekymret meg ikke. Komplett.no er en leverandør jeg har stor tiltro til når det gjelder droner.

Skuffelsen var stor da jeg leste artikkelen.

Svaret på «slik velger du riktig» var tydeligvis at «billige droner er vanskelige å styre. Dyre droner er bra.» Ikke et ord om hva som er viktig å vurdere når man skal kjøpe drone.

 

Jeg trodde at innholdsmarkedsføring skulle være betalt innhold med journalistisk kvalitet som er nyttig og verdifullt for leseren.

Det jeg fikk servert av VG.no var en brosjyretekst med klikkfisketittel.

En rask gjennomgang av «annonsørinnhold» i andre nettaviser viste en tilsvarende trend.

Hvis den innholdsmarkedsføringen som presenteres i nettavisene er det avisene definerer som «journalistisk kvalitet», så har mediebransjen en større utfordring enn jeg trodde.

Da er det ikke bare forretningsmodellene som ikke holde mål, det er selve kjerneproduktet – journalistikken.

 

La gå at det ikke er de samme journalistene som produserer ordinær journalistikk og innholdsmarkedsføring, men hele poenget med sistnevnte er jo den journalistiske kvaliteten.

Tekstforfattere har reklamebransjen hatt i hundre år.

Jeg mener det er verd å spørre seg:

  • Er disse «artiklene» noe innholdsprodusentene i VG Partnerstudio og andre produsenter er stolte av å levere?
  • Er Komplett.no og de andre annonsørene som betaler ekstra for journalistisk kvalitet fornøyde med produktet de får levert?
  • Er dette virkelig innholdsmarkedsføring, eller er det bare brosjyretekster med klikkfisketittel?

Her mener jeg mediebransjen har en jobb å gjøre.

Ellers vil annonsørene snart oppdage at keiseren ikke har klær.

 

Til toppen