Eli Marie Stavlund og Amalie Kvame Holm.

Meteorologisk Institutt med klimakampanje på Instagram

Konseptet «vær forberedt» skal bidra til å skape bevissthet rundt klimaendringenes konsekvenser i Norge.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Klimakampanjen skal skape bevissthet rundt hvilke konsekvenser klimaendringene har for oss, her i Norge.

– Vi leser og hører mye om klimatoppmøtet i Glasgow, men noen ganger kan det være vanskelig å forstå hva klimaendringene faktisk betyr for oss, sier senior kommunikasjonsrådgiver ved Meteorologisk institutt, Amalie Kvame Holm.

Hver dag under klimatoppmøtet i Glasgow publiserte de en ny animasjon på instagramkontoen @yrbilder. Yr er et samarbeid mellom Meteorologisk institutt og NRK, og gjennom kampanjen skal instituttet nå ut til en ung, urban målgruppe, som allerede har et bevisst forhold til klimautfordringene vi står overfor.

Vær forberedt

– Målet er å gi målgruppen mer fakta de kan bygge kunnskapen sin på. Da er det viktig at den er håndgripelig og forståelig: hva betyr det egentlig for deg, her i Norge?, spør Kvame Holm, og fortsetter:

– Meteorologisk institutt ønsker at flere skal være bevisst konsekvensene – både på godt og vondt. Det hjelper ikke å være redd for fremtidens ekstremvær, vi bør faktisk være forberedt på det også. Først da kan vi tilpasse oss et klima i endring.

Kommunikasjonsbyrået Fete Typer står for konsept, design, animasjon og tekst, i samarbeid med Meteorologisk institutt.

– Derfor skapte vi konseptet «vær forberedt», der vi kombinerer lettfattelig animasjon og instapoesi med harde fakta, sier Eli Marie Stavlund, kommunikasjonsrådgiver og konseptutvikler i Fete Typer.

Powered by Labrador CMS