Gunn Merete Paulsen i Lotteri- og stiftelsestilsynet svarer Espen Skoland i Discovery om påstander om  at de feilinformerer om spillreklame på norsk TV.
Gunn Merete Paulsen i Lotteri- og stiftelsestilsynet svarer Espen Skoland i Discovery om påstander om at de feilinformerer om spillreklame på norsk TV. (Foto: Medier24/Lotteritilsynet )

DEBATT

Nei, TV-reklamen du ser for utenlandske penge­spill er ikke lov

«TV- reklamen du ser for utenlandske pengespill er ulovlig reklame. Slik er reglene, uavhengig av om Discoverys Espen Skoland liker det eller ikke»,

  • Endret

 

Det er ikke lov å tilby og markedsføre pengespill i Norge uten tillatelse fra norske myndigheter. Det betyr at reklamen for utenlandske pengespill på norske TV- skjermer er ulovlig. Slik er reglene.  Punktum.

Discovery Networks - Norge sin kommunikasjonsdirektør, Espen Skoland, hevder at vi feilinformerer når vi slår fast at fjernsynsreklamen for utenlandske pengespill er ulovlig. Å hevde at TV- kanalene styres etter de reglene for TV- sendinger som gjelder i det landet de sender fra er et velkjent argument, som ofte er brukt for å forvirre i debatten. At Skoland sitt selskap bruker store ressurser på, og klarer å omgå regelverket, gjør det ikke mer lovlig. Det lovforslaget fra Kulturdepartementet legger opp til er å gi myndighetene flere verktøy til å stoppe den ulovlige reklamen.

Skoland mener at vi ikke har belegg for å si at å stoppe den ulovlige TV-reklamen for pengespill beskytter de spilleavhengige. Ifølge flere forskningsrapporter er det de spilleavhengige som i størst grad spiller mer etter å ha blitt eksponert for pengespillreklamen.

En av Nordens fremste eksperter på pengespillreklame, Per Binde fra Universitetet i Göteborg, har publisert en rekke studier om denne reklamen. Den siste, fra i fjor, viser at pengespillreklame er ødeleggende for risikospillere som forsøker å kontrollere eller kutte ned på gamblingen.

Et bredt politisk flertall mener at det er den norske modellen som beskytter norske spillere best, og vårt mandat er å sikre ansvarlige pengespill. Å mene noe om hvilke tiltak som er egnet for å beskytte sårbare spillere er midt i kjernen av samfunnsoppdraget vårt.

Å ta stilling til valget mellom inntektene til kanalene og hensynet til de spilleavhengige er et verdivalg politikerne må ta. Å peke på hvilke tiltak som vil ha effekt, som å stoppe ulovlig reklame, er jobben vår, og det kommer vi til å fortsette å gjøre.

Til toppen