Side2 og Nettavisen blir ny. Her er en del av gjengen i mediehuset: Anna-Marie Augustin, Ingrid Louise Kvam, Sara Narvhus Oksdøl, Astrid-Helen Holm, Aleksandra Cybulska, Guro Holmene, Anne Victoria Frogner, Annette Sand og Christine Aannerud. (Bilde: Paul Weaver)

Nesten hele mediebransjen snur ryggen til Schibsted: Nå har Nettavisen også flyttet varelageret til Google

- Vi er en bitteliten aktør i et bittelite land. Nå har vi valgt den beste løsningen, sier innovasjonsdirektør Pål Nisja-Wilhelmsen. Samtidig har Side2 blitt ny, og snart får de andre forsidene nytt utseende.

- Kundene er viktigst, og ikke teknologien. Det er likevel viktig å ha mer enn god nok teknologi, og det får vi nå med Google, sier salgsdirektør Christine Aannerud i Nettavisen.

Fra og med i går var alle nettavisens sider over på Googles plattformer for annonsestyring, programmatiske annonser og børs.

- Det er også en fordel at vi nå er så mange store aktører på en og samme plattform, noe vi tror og mener gjør det enklere og bedre for våre annonsører, fortsetter hun.

Nettavisen går dermed også til en internasjonal gigant, og velger bort et norsk samarbeid. Innovasjonsdirektør Pål Nisja-Wilhelmsen sier dette til Medier24 på spørsmål om valget:

- Vi hadde to valg, og det var Google og Schibsted. Og mener at vi nå har valgt den beste løsningen, både teknisk og med tanke på inntjeningen. Men det var en lang prosess og ligger mange samtaler bak, sier Nisja-Wilhelmsen.

 

Går all in med varelageret

I fjor inviterte Schibsted med seg resten av mediebransjen til «kamp mot Facebook og Google», med ambisjoner om å etablere et norsk annonsenettverk.

Men så langt er det bare Schibsted selv og dels Schibsted-eide Polaris Media som har koblet seg på konsernets nye nettverk, i samarbeid med teknologileverandøren AppNexus.

Egmont, Aller / Dagbladet og TV 2 er allerede i Googles favn, og aller tyngst for Schibsted var det kanskje da Amedia i vinter også valgte giganten som teknologileverandør. Amedia og Egmont eier forøvrig 50 prosent hver av Nettavisen.

Innovasjonsdirektør Pål Nisja-Wilhelmsen i Nettavisen.
Innovasjonsdirektør Pål Nisja-Wilhelmsen i Nettavisen. Foto: Gard L. Michalsen, arkivfoto

Det siste har ikke betydd noe, fastholder Pål Nisja-Wilhelmsen - Nettavisen har valgt det beste alternativet:

- Jeg mener at en nettavis ikke kan være en teknologibedrift. Og vi er en bitteliten aktør i et bittelite land. Med Google får vi tilgang til den beste teknologien, nye formater og gode løsninger. Ikke minst for mobil. Og så får vi muligheten til å bruke våre data sammen med deres. I sum er dette noe vi kan lære mye av, sier han.

- Dette handler ikke bare om teknologi, men også at dere legger «restvarelageret» på Googles systemer?

- Det er riktig. Vi selger vårt varelager gjennom plattformen - og restvarelageret ligger på Googles børser.

 

Rigget om Side2, og resten kommer etter

Samtidig som annonseteknologien og formatene er nye, har Nettavisen begynt å bygge om hele nettsiden. Her bruker mediehuset Dr. Publish som publiseringsløsning og skal fortsette med det.

I løpet av mai og juni skal alle merkevarene og nettstedene legges om. Aller først ute er Side2.no, og fersk redaktør Astrid Helen-Holm har rukket mye på sin «korte regjeringstid»:

Slik ser nye Side 2 ut.
Slik ser nye Side 2 ut.

- Side2 er Norges største magasin for kvinner, men vi har manglet litt på et moderne mobilfokusert design og utrykk. Nå relanserer vi fra bunn til topp med ny look og fokus, og det tror vi blir veldig bra, sier hun.

Før sommeren vil også NA24, blogg.no, partnerbloggere og ikke minst hovedsiden Nettavisen.no også «bli ny». Dette er kanskje den største forandringen Nettavisen har gjort noen gang samtidig, forteller innovasjonsdirektør Pål Nisja-Wilhelmsen:

- Her har fire avdelinger hoppet unisont inn i ny teknologi, nytt design, nye former for publisering og ny teknikk samtidig. Vi har foreløpig landet relativt godt på beina, men vi kjenner godt til slike prosesser fra før av og vet hvor det kan havne, sier han.

Han varsler også «flere nyheter» i tida som kommer, uten å avsløre helt hva det blir med det første.

- Dere lanserte nettopp Nettavisen Lyd på podkast og nettradio, men har aldri gått ordentlig inn i video. Kommer det?

- Nå var Nettavisen tidlig på video, all den tid vi var eid av TV 2 og jobbet mye med Sumo den gang. Men vi så også hvor mye det kostet. Så har vi skyndet oss sakte, og vokser stort på video i dag, blant annet via Blogg.no, sier Nisja-Wilhelmsen.

- Du kan si at vi har ventet til det er blitt lønnsomt. Vi har ikke råd til å gjøre noe som vi taper penger på, legger han til.

Til toppen