VIO MEDIA: Agnes Dyvik og Mari Hæreid er to av de unge gründerne som vil lage Netflix for journalistikk. Her på NONA-konferansen i mai 2015.
VIO MEDIA: Agnes Dyvik og Mari Hæreid er to av de unge gründerne som vil lage Netflix for journalistikk. Her på NONA-konferansen i mai 2015. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

«Netflix for journalistikk», sier de unge gründerne. Nå vil de låne innholdet ditt til en prototype

#NONA15: Vio Media tenker stort. De tenker på leserne. Og håper bransjen vil teste konseptet. - Dere har ingenting å tape, sier de.

- Leserne ønsker tilgang på variert innhold, på ett sted. Få vil kjøpe mange forskjellige abonnement. Og de vil gjerne betale for det - én gang, sa Agnes Dyvik til deltakerne på Netthode-konferansen NONA15 i Oslo tirsdag.

Dyvik er student og daglig leder i Vio Media, en gründerbedrift som har blitt til rundt det innovative miljøet på NTNU i Trondheim.

Vio Media har i noen år jobbet med å lage en «Netflix for journalistikk». Først kalte de det «Spotify for nyheter», men har nå bestemt seg for å satse på magasinbransjen i første omgang.

Og forretningsideen er enkel, men kanskje samtidig vanskelig:

- Vi vil samle alle magasiner til 99 kroner i måneden. Når som helst, hvor som helst og på de enhetene der folk vil lese, sa Dyvik.

NONA vio media 01
Agnes Dyvik på NONA-konferansen våren 2015 - ville få med seg mediebransjen til å levere innhold til første prototype. Bilde:

Søker innhold til prototype

Hun la også vekt at det ikke skal være enkelt. Det skal også være kvalitet:

- I dag får jeg vondt i meg av å se folk som sitter på tablets og zoomer seg inn på PDF-aviser. Mediebransjen må levere bedre digitale produkter til leserne, mener Dyvik.

Til deltakerne og netthodene på NONA15, fortalte hun hva som er Vios plan nå.

Det er å lansere en lukket prototype for 1000 testbrukere som kan lese magasininnhold fra mange leverandører - på ett sted. De har i dag en innholdsavtale med noen publikasjoner, og jobber for å få flere. Men det er ikke bare lett å komme i kontakt med direktører og redaktører:

- For halvannet år siden ble vi fortalt at vi var helt hull i hodet. Folk har gått fra å være ekstremt skeptiske til å bli nysgjerrige, og lure på hva vi driver med. Nå får vi respons, og blir invitert til møter. 

- Men det er litt den «sitte på gjerdet»-holdningen. Alle spør hvem andre som er med, sa Dyvik muntert.

NONA vio skjermdump

- Risikerer ingenting

Til Medier24 sier gründerne at de er klar for å lansere prototypen i juni, og at de allerede har 400 brukere som venter på å teste «Netflix for magasiner».

Nå vil de bare ha enda mer innhold i denne prototypen. For å gjøre den best mulig.

- Hva «taper» eller risikerer mediebedrifter ved å bli med på deres prototype?

- Ingenting! Det er no commitments, no strings attached. Vi får bruke innholdet i en lukket test, og utgiverne får tilbake analyser om hvordan leserne bruker innholdet. Og hvis dette blir noe av, kan de selvsagt bli med videre, sier Mari Hæreid.

Men er 99 kroner nok til at det blir penger til overs for utgiverne?

Det spørsmålet har Vio naturlig nok fått før. De jobber for tida med forskjellige modeller for inntektsfordeling.

Og har det grunnleggende svaret klart:

-  Ja, vi tror det. Det handler om å få nok brukere, og lage et produkt som leserne vil ha. Og så lenge et slikt produkt får nok brukere, vil det bli inntekter til utgiverne, svarer Hæreid.

Til toppen