I dag offentliggjorde mediekonsernet NHST, som blant annet eier Dagens Næringsliv, FiskeribladetFiskaren, IntraFish og Morgenbladet, resultatet for første kvartal.
Hovedpunktene viser at inntektene i kvartalen var på 322 millioner kroner, som er en fremgang på fem prosent fra samme periode i fjor.
Morgenbladet utgjorde 18 millioner kroner av omsetningen i første kvartal. Hadde det altså ikke vært for oppkjøpet, ville det en liten nedgang i inntektene.
Morgenbladet ble konsolidert i andre kvartal i fjor, så ved neste resultatfremleggelse, vil det være sammenliknbare tall.
Annonseinntektene var tilbake 12 prosent, men ble kompensert av veksten i abonnementsinntektene på 16 prosent. Abonnementsinntektene utgjør nå 60 prosent av de samlede inntekter, opp fra 55 prosent i samme kvartal i fjor.
Det betyr at konsernet leverer EBITDA på 13 millioner, som er en fremgang på 21 millioner - målt mot samme periode i fjor.
Avisen skriver i en pressemelding at det er fjerde kvartal på rad med et forbedret driftsresultat.
De viktigste årsakene til fremgangen i første kvartal var effektene av produktivitetstiltakene i Dagens Næringsliv med ni millioner og lønnsom omsetningsvekst i Mynewsdesk som bidro med åtte millioner, skriver konsernet.
Driftsresultatet (EBIT) i kvartalet var et overskudd på 1 million, en fremgang på 19 millioner kroner, opplyser de.
Konsernets mediaservice-inntekter fortsetter å vokse, og er nå 40 prosent større enn konsernets annonseinntekter, mot 17 prosent større i samme periode i fjor.
De opplyser at de fortsetter å investere i teknologiutvikling og ressurser knyttet til digitaliseringen, herunder lanserer Nautisk det nye digitale navigasjonsverktøyet NaviPlanner i andre kvartal.