NHST leverer Q1 i dag, som viser en tilbakegang på annonsemarkedet, men et godt resultat.
NHST leverer Q1 i dag, som viser en tilbakegang på annonsemarkedet, men et godt resultat. (Bilde: NHST)

NHST taper hver åttende annonsekrone, men leverer resultatforbedring for fjerde kvartal på rad

Konsernet har en fremgang på fem prosent på inntektssiden, men tapte 12 prosent av annonseinntektene og endte med 13 millioner i driftsresultat.

I dag offentliggjorde mediekonsernet NHST, som blant annet eier Dagens Næringsliv, FiskeribladetFiskaren, IntraFish og Morgenbladet, resultatet for første kvartal. 

Hovedpunktene viser at inntektene i kvartalen var på 322 millioner kroner, som er en fremgang på fem prosent fra samme periode i fjor.

Morgenbladet utgjorde 18 millioner kroner av omsetningen i første kvartal. Hadde det altså ikke vært for oppkjøpet, ville det en liten nedgang i inntektene.

Morgenbladet ble konsolidert i andre kvartal i fjor, så ved neste resultatfremleggelse, vil det være sammenliknbare tall.

 

Fjerde kvartal på rad med bedre resultat

Annonseinntektene var tilbake 12 prosent, men ble kompensert av veksten i abonnementsinntektene på 16 prosent. Abonnementsinntektene utgjør nå 60 prosent av de samlede inntekter, opp fra 55 prosent i samme kvartal i fjor.

Det betyr at konsernet leverer EBITDA på 13 millioner, som er en fremgang på 21 millioner - målt mot samme periode i fjor.

Avisen skriver i en pressemelding at det er fjerde kvartal på rad med et forbedret driftsresultat.

De viktigste årsakene til fremgangen i første kvartal var effektene av produktivitetstiltakene i Dagens Næringsliv med ni millioner og lønnsom omsetningsvekst i Mynewsdesk som bidro med åtte millioner, skriver konsernet.

Driftsresultatet (EBIT) i kvartalet var et overskudd på 1 million, en fremgang på 19 millioner kroner, opplyser de.

Konsernets mediaservice-inntekter fortsetter å vokse, og er nå 40 prosent større enn konsernets annonseinntekter, mot 17 prosent større i samme periode i fjor.

De opplyser at de fortsetter å investere i teknologiutvikling og ressurser knyttet til digitaliseringen, herunder lanserer Nautisk det nye digitale navigasjonsverktøyet NaviPlanner i andre kvartal.

Skjermdump fra Q1-resultatet i NHST.
Skjermdump fra Q1-resultatet i NHST.
Til toppen