Illustrasjon av norske aviser.
Illustrasjon av norske aviser. (Solum, Stian Lysberg)

Ni måneder i blinde er over: Her er leser­tallene for norske medier

Norsk mediebransje har stått uten digitale lesertall i lang tid, men nå er de klare.

I kom lesertall for norske medier og for første gang ble en kombinert liste presentert, lagd av Kantar Media på oppdrag for MBL og LLA.

Bakgrunnen for de nye målingene er at aktørene har sett behovet for en mer transparent løsning for å rapportere dekning og målgrupper til mediehusene, annonsører og mediebyråer i Norge.

Den nye metoden fungerer slik:

  • Kantar Media vil måle papirutgavene som fortsatt er koblet til målgruppedataene i Forbruker & Media (F&M).
  • comScore vil måle alle mediehusenes digitale utgaver og gi månedlig rapportering av gjennomsnittlige dagstall.
  • Verdiene i comScore-målingen vil bli kalibrert inn i F&M (Kantar Online – tidligere Gallup PC).
  • Dekningstallene for digitale utgaver vil da bli like, både i de tekniske- og de intervjubaserte målingene.
  • Samtidig vil dette gi dekningstall for mediehusenes samlede dekning på alle publiseringsplattformer.

 

 

Til toppen