MEDIER24-STYRET: Fra venstre - Nina Refseth, Chul Christian Aamodt og Jan M. Moberg. (Bilde: Erik Waatland)

Nina Refseth blir styreleder i Medier24 AS. Jan M. Moberg og Chul Aamodt går også inn i styret

(PRESSEMELDING): Og i det selskapet har vedtatt 2016-resultatet, har vi i år allerede passert fjorårets omsetning.

  • Endret

Medier24 AS avholdte generalforsamling onsdag 28. juni, hvor selskapet vedtok et årsresultat med en omsetning på 2,175 millioner og et årsresultat på 68.585 kroner. 

Selskapet valgte også nytt styre, som inntil nå kun har bestått av daglig leder, redaktør og majoritetseier Gard L. Michalsen. 

Ny styreleder er Nina Refseth, mens styremedlemmer er Chul Christian Aamodt og Jan M. Moberg. Michalsen sitter ikke lenger i styret. 

Aamodt representerer investeringsselskapet Screensailor AS, som i fjor vår kjøpte 10 prosent av Medier24, og er gründer av nettavisen enerWE.no. Moberg er publisher i Teknisk Ukeblad Media AS, som i fjor gikk inn på eiersiden i Medier24 - samtidig som nettavisen valgte publiseringsløsningen Neo fra TU Media. 

 

Vil være med å utvikle mediehuset

Styreleder Nina Refseth har lang erfaring fra ulike lederjobber og styreverv innen kultur og media. Hun har blant annet vært konserndirektør i Amedia, og har sittet seks år i styret til VG.

Om styreledervervet hun nå tar fatt på, sier hun: 

Nina Refseth.
Nina Refseth.

- Medier24 har på kort tid etablert seg som den viktigste kilden til journalistikk om norsk medieutvikling. Jeg synes det er svært interessant å få være med å utvikle dette mediehuset videre.

Refseth vil også gå inn med en liten eierpost i selskapet. 

Daglig leder, redaktør og majoritetseier Gard L. Michalsen sier dette om det nye styret:

- Medier24 har endelig fått på plass et godt styre, med erfaring og kompetanse både på nyetablering, drift og utvikling av mediebedrifter. Det blir viktig når vi nå skal legge strategier for videre vekst. 

- Nina Refseth ble jeg kjent med da vi begge jobbet i Amedia i 2014, og jeg har lenge tenkt at hun er en som hadde vært perfekt å få med på laget. Hun har en sjelden og unik kombinasjon med erfaring fra kultur, medier og næringsliv - kombinert med sterk kompetanse på strategi og selskapsutvikling, sier Michalsen. 

- Nina kjenner dessuten bransjen veldig godt. Så vi synes det er tøft at hun hadde lyst til å bidra for en av Norges minste mediebedrifter!

 

Bemanningen og omsetningen vokser raskt

Siden i fjor sommer har Medier24 tredoblet bemanningen - fra ett til tre årsverk. I fjor høst begynte journalist og vaktsjef Erik Waatland, og i vår begynte kommersiell leder Julie Hansson. 

Bak dette ligger en stor vekst i omsetningen - som har fortsatt, etterhvert som vi har fått mer kapasitet. 

Verdt å merke seg om 2016 er at den reelle omsetningen var noe lavere enn den regnskapsmessige. 500.000 kroner er knyttet til en barteravtale med Aftenposten, slik at den faktiske omsetningen i fjor var 1,7 millioner kroner. 

Dette har selskapet forlengst passert i 2017, sier Gard L. Michalsen:

- Når halve året nå er lagt bak oss, har vi allerede passert 2 millioner kroner i omsetning i 2017. Og det meste av dette er før vi ansatte en kommersiell leder som jobber dedikert med inntektene.

- Det er heller igenting tyder på at vi har møtt taket. Vi har ambisjoner om å vokse videre, både i omsetning og på sikt også antall ansatte. Første halvår i år har gitt oss et økonomisk handlerom til å satse utover høsten, sier han. 

 

  • Medier24 AS ble etablert sommeren 2015. Omsetning fram til da (rundt 100.000 kroner) lå i et enkeltpersonforetak. 
  • 500.000 kroner av omsetningen og kostnadene i 2016 er knyttet til en barteravtale. 

 

Slik er eierskapet til Medier24 AS per juni 2017: 

 

Aksjer

Prosent

Caroliussen Eftf. AS

570

57,0 %

Medier24 AS

200

20,0 %

Screensailor AS

100

10,0 %

Teknisk Ukeblad AS

100

10,0 %

Communicare AS

20

2,0 %

Kjersti O. Sæther

10

1,0 %

Til toppen