NINA KRISTIANSEN, redaktør for Forskning.no - og OLE KRISTIAN BJELLAANES, nyhetsredaktør i NTB.
(Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix)
NINA KRISTIANSEN, redaktør for Forskning.no - og OLE KRISTIAN BJELLAANES, nyhetsredaktør i NTB. (Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix)

Nisjeavis med kvalitetsinnhold skal selge stoffet sitt gjennom NTB

Nå slipper du å spørre om å få låne saker fra Forskning.no - du kan kjøpe dem i stedet.

Nå blir det snart slutt på at de skal låne bort sakene sine gratis til andre: Nettavisen Forskning.no innleder i disse tider det tidligere varslede samarbeidet med NTB. 

Forskningsstoffet skal nå distribueres og selges via nyhetsbyråets kanaler.

– Vi har det gode stoffet, NTB har en velsmurt distribusjonskanal, sier redaktør Nina Kristiansen i forskning.no, i en felles melding fra de to aktørene. 

Da uttalte redaktør Kristiansen til Medier24:

– NTB opplever at det er interesse for forskningsstoff. Alle journalister bør prøve det selv, men det er nok mange som kvier seg litt, fordi det oppleves som vanskelig. Nå kan mediene få tilgang til mer forskningsbasert stoff, og vi er spent å se hvordan etterspørselen blir.

«Dekker alt mellom himmel og jord»

Som omtalt på Medier24 i den saken, har besøket til Forskning.no økt stort - ifølge dem selv nå med 50 prosent i 2015, og tilstrømmingen av unge lesere har vært markant.

– Vi dekker alle temaer mellom himmel og jord. Fra teknologi til helse, fra matematikk til innvandring, fra arkeologi til miljøspørsmål, sier Kristiansen.

Hun tror det vil være stor interesse for stoffet hos andre medier fordi «alle kan finne noe som passer for dem».

Denne pågangen har allerede vært der - men salgs- og distribusjonsapparatet har altså manglet. Det har NTB. Og nyhetsredaktør Ole Kristian Bjellaanes sier seg i meldingen fornøyd med utvidet tilbud:

– Vi er veldig fornøyd med å kunne tilby våre kunder lettlest og kunnskapsbasert kvalitetsstoff fra forskningsfeltet.

I gang fra denne uka

Til Medier24 opplyser nyhetsredaktør Bjellaanes at samarbeidet er i gang fra denne uka av, når de vanlige tekniske startvanskene er ryddet av veien.

Og på spørsmål om hvordan forretningsmodellen blir, så sier han at sakene ikke vil selges som enkeltsaker - men blir en kategori i NTBs tilbud: 

- Det er utarbeidet egne prismodeller for Forskning.no-stoffet, og dette vil bli tilbudt som en egen kategori innenfor NTB Tema. Det er altså ikke noe som vil inngå i et standard nyhetsabonnement, sier han. 

- Der vil det komme typisk et sted mellom to og fem saker om dagen, legger Bjellaanes til. 

Flere slike samarbeid?

Partene vil så dele på omsetningen dette stoffet skaper, etter en avtalt fordelingsnøkkel. 

Og i en tid med både utfordringer i bransjen - og flere nisjemedier - kanskje dette kan være en modell for flere?

- Er det noe NTB vil være interessert i?

- Vi er allerede i samarbeid med eksterne leverandører, spesielt innenfor NTB Tema. Men dette er nok det største samarbeidet med tredjepart. Og med tanke på hva som skjer i mediebransjen, så kan det for oss være interessant å gå inn i samarbeid med andre aktører også, sier Bjellaanes. 

- ...for dere kan heller ikke dekke alle saker og stoffområder selv?

Nå liker vi å kalle oss et heldekkende nyhetsbyrå, men det er klart at vi ikke kan ha spisskompetanse på alle områder. Som for eksempel forskningsstoff. Og når en aktør har den kompetansen, og skriver stoff som er godt likt, kan det være et godt samarbeid for alle parter, sier han. 

Til toppen