Magy Media, fra venstre: Fotograf Daniel Lilleng (19), innholdssjef Kim Steven Knutsen (23), manager Magnus Joki Arild (26), økonomisjef Sara Linn Lanng Fauskerud (22) og utviklingssjef Magnus Stenhaug (26). (Bilde: Magy Media)

- Nord-Norge er underkommunisert, mener Magnus Joki Arild. Tidligere journalist etablerer det digitale byrået Magy Media

26-åringen får med seg en håndfull jevnaldrende i nytt byrå med store ambisjoner.

- Vi mener at Nord-Norge er underkommunisert, og mener landsdelen og flere av de tilhørende merkevarene har et stort uforløst potensial. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier Magnus Joki Arild (26).

Den unge mannen har både mastergrad i økonomi og seks års erfaring fra Nordlys - fire år i redaksjonen og to år som innholdsprodusent i Nordlys LAB.

I vår sluttet han i mediehuset og nå er neste stopp klart: Digitalbyrået Magy Media AS, som er under stiftelse, med Arild selv, Magnus Stenhaug og Kim Steven Knutsen som aksjonærer.

Gründerne beskriver selskapet som «et teknologidrevet utviklingsbyrå som skal hjelpe nordnorske bedrifter med å digitalisere virksomheten sin».

- Det være seg utvikling av webløsninger, animasjoner og illustrasjoner, VR-visninger, applikasjoner, administrasjon av sosiale medier - og interne kommunikasjonsverktøy, for å nevne noe, sier Magnus Joki Arild i en melding om etableringen.

 

Byrå med bred kompetanse

Ingen av eierne eller frilanserne er eldre enn 26 år, men byrået mener likevel de stiller sterkt med en bred og variert kompetanse fra medier, informatikk, informasjonsteknologi, juss og økønomi.

Dette for å kunne bistå kunder i alle problemstillinger som kan oppstå, sier Magnus Joki Arild. Ambisjonen er å levere noe annet enn tradisjonelle medier og annonser kan:

- Vi utfordrer de tradisjonelle annonsemodellene, som jeg mener har levd på overtid alt for lenge. Vi ønsker å legge til rette for at virksomheter får gode verktøy – med enkle brukergrensesnitt, som gjør at de selv kan løfte kommunikasjonsarbeidet sitt.

- Selv om bedrifter er lønnsomme i dag, betyr det ikke at de er bærekraftige på sikt. Jeg hører ofte ordene «frykt» og «digitalisering» i samme setning. For oss handler digitalisering utelukkende om muligheter til å gjøre ting raskere, smartere og bedre.  Alle er nødt til å begynne å tenke og drive bedriften sin som en digital virksomhet, mener Joki Arild.

Han erkjenner at «godt innhold» er blitt et buzzord i kommunikasjonsbransjen, men mener likefullt at det ligger mye viktig i begrepet:

- Gjennom en strategisk og visuell tilnærming til innhold, mener jeg at fleste virksomheter bør ha muligheter til å bygge opp egen og ikke minst relevant distribusjonskraft. For meg er det underlig at ikke flere bedrifter har en klar definert digital strategi, og hvordan man kan dra fordel av de mulighetene som ligger i dagens og morgendagens teknologi.

 

 

 

 

 

Til toppen