De to tidligere NRK Super-profilene leder Nordic Family-prosjektet for Nordic Screens.

Nordic Screens lanserer familiekanal på RiksTV og Strim

Silje Sirnes Winje og Stian Barsnes-Simonsen leder satsingen til Nordic Screens.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De tidligere NRK Super-profilene Silje Sirnes Winje og Stian Barsnes-Simonsen leder satsingen på en helt egen barne- og familiekanal med kun norsk innhold: Nordic Family.

RiksTV og strømmetjenesten Strim er først ute med å tilby kanalen.

- Norske barnefamilier fortjener et større, norsk mediemangfold. Det NRK Super gjør er strålende, men én kanal er ikke nok. Flere må til for å demme opp for utenlandsk innhold med ymse kvalitet og varierende hensikter. Ellers ender vi fort opp med barn som er gode i engelsk, men som kanskje ikke kjenner seg særlig godt igjen i sitt eget samfunn og i sitt eget nyhetsbilde, sier Barsnes-Simonsen i en pressemelding.

Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV sier i den samme meldingen at dette var en idé RikTV-gjengen tente på tidlig i prosessen. 

- Barnekultur er viktig. Jeg synes at vi skal heie frem slike initiativer. Vi trenger mer bra norsk innhold på alle plattformer for familiene. Vi er glade for å være først ute med dette tilbudet, sier Franck-Sætervoll i meldingen. 

– Viktig

Strim-leder Rune Åsprang ser frem til fredagens lansering av Nordic Family.

- Det er mange som i dag ikke ønsker å abonnere på en tradisjonell TV-pakke, også blant barnefamiliene. For denne målgruppen er det selvsagt viktig med godt barneinnhold. Derfor har vi valgt å inkludere Nordic Family i Strim. Barnefamilier har vært, og er, en viktig målgruppe for oss og Nordic Family-innholdet vil styrke et allerede sterkt barneinnhold hos oss, sier Rune Åsprang i Strim.

Stian Barsnes-Simonsen i Nordic Screens sier at kanalen også blir å se på YouTube.

- Jo, den må jo det. YouTube er den innholdsplattformen norske barn bruker mest. De og deres familier fortjener godt innhold både via kabel, strømming og de sosiale plattformene de foretrekker. Innhold er som biff, den skal ha kvalitet og kunden bestemmer selv hvordan den skal serveres, sier Barsnes-Simonsen i meldingen.

Det nye medieselskapet samarbeider så langt med ansvarlige norske aktører som Cappelen Damm, DNB, EXTRA, Redd Barna og Brannvernforeningen.

Powered by Labrador CMS