Nordisk radiobyrå vil spise av kaka når NRK skal sette ut stadig mer radio. Nå har Munck tatt over hele produksjonen av Kurér

NRK har varslet mer ekstern produksjon, og ville samtidig ikke lage mediekritikken selv. – Vi så behov for større avstand mellom oss og Kurér, sier P1-sjef Line Gevelt Andersen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Radiobyrået Munck er nordens største radioproduksjonsselskap og har kontorer i Stockholm, Gøteborg og København.

For et drøyt år siden etablerte de seg i Norge med kontorer i Trondheim, men de har holdt på som selskap i 10 år, forteller daglig leder Anna Iversen, som flyttet fra Sverige til trønderhovedstaden for å bygge opp Munck.

– Vi har hatt en del år på oss for å lære hvordan det er å være ekstern leverandør til en public service-aktør. Nå når NRK og Danmarks Radio begynner å legge ut produksjoner eksternt, måtte vi være på plass, sier hun.

Sommerfugler i magen

For et år siden begynte de å lage mediemagasinet Kurér, som tar for seg nyheter, utfordringer og aktuelle diskusjoner i mediebransjen. Programmet går på NRK P2, men er underlagt programsjefen for radio på Tyholt i Trondheim.

Munck fikk først lov til å lage halvparten av programmene, men nå har de signert en kontrakt som i praksis gjør at de produserer hele programmet i flere år fremover. De leverer også radiodokumentarer til NRK P3.

– Kontrakten var årsaken til at vi ønsket å etablere oss i Trondheim og det var på en måte startskuddet. Senere har vi ventet på at NRK skal åpne opp for å legge ut flere produksjoner, slik vi har fått signaler om, sier Iversen.

Munck ønsker å holde kortene tett til brystet om hvilke programmer de har lyst til å gjøre for NRK, men innrømmer at de har flere spennene prosjekter på gang.

– Jeg kan innrømme såpass at vi har sommerfugler i magen for tiden, ler hun.

Fra sexradio til mediekritikk

Journalist Lars Erik Andreassen (25) og Lars Erik Ertzgaard Ringen (48) er begge programledere og har ansvaret for annethvert program. Der tar de for seg alt fra digitalisering, annonsemarkedet, betalingsmurer, mediestrategier og TV-titting, for å nevne noe.

– Det er en ny utfordring for meg å lage Kurér, for det er et program med stor faglig tyngde. De som har gjort det før meg har jo vært journalister med lang fartstid og erfaring, så jeg har måttet finne min egen måte å løse det på, sier 25-åringen med bakgrunn fra NRK P1 Her og Nå og P3s sexprogram «Juntafil».

– Jeg har kanskje et litt yngre radiospråk, så jeg tar med meg nye måter å formidle ting på inn i Kurér. Samtidig må jeg kanskje bruke noe mer tid på å lese meg opp på den kollektive mediehukommelsen, for de årene jeg ikke har fått med meg, smiler han.

Daglig leder Anna Iversen er opptatt av å formidle at de er et team bak produksjonene.

Hun tar på seg rollen som produsent og har det overordnede ansvaret fra Munck sin side, samtidig som NRK har egne folk som hører på programmet før det havnet på lufta.

– Vi jobber ikke alene på noen som helst måte. Teamet jobber fram alt fra ideer til manus, kildearbeid og tar redaksjonelle og etiske vurderinger sammen. Også er det en trygghet for oss at NRK også følger med. Målet er at ingenting skal være feil, vi passer på å være upartiske og at fakta stemmer.

Lars Erik Andreassen sier det er en fordel at Kurér produseres utenfor NRK.

– Målet er at vi skal kunne være kritisk mot NRK, som det kan ha vært litt vanskelig for dem å være mot seg selv. Vi skal kunne stille kritiske spørsmål uten å måtte møte dem til debatt i lunsjen etterpå, så det er en fordel vi har.

NRK så behov for større avstand

Programsjef Line Gevelt Andersen i NRK P1 forteller at det var flere grunner til at de ønsket å slutte å lage Kurér for egen kjøl:

– Vi så behovet for større avstand mellom NRK, som er den største medieaktøren i Norge, og vårt eget mediekritiske program. Samtidig var det viktig for oss å få inn nye stemmer og se NRK og mediebransjen fra en annen vinkel.

Hun innrømmer at det har vært en del kritikk mot at NRK har produsert sitt eget mediekritiske program.

– Noen mente at man satte bukken til å passe havresekken. Det var noen poenger i den kritikken. Ikke at våre egne journalister ikke hadde den rette avstanden, men det kan være vanskelig for publikum å se. Vi er sikre på at dette grepet øker troverdigheten mot nettopp lytterne.

NRK har varslet at de har en målsetting om at de skal sette ut mer av radioproduksjonen til eksterne miljøer. Andersen sier at NRK er i dialog med eksterne, uten at noe er klart ennå.

Om produksjonene fra Munck sier hun:

– Jeg synes Munck har løst oppdraget på en veldig bra måte og vi samarbeider godt med dem om etikken, kvaliteten og andre ting. Vi har et ansvar for hva vi produserer, men vi har til gode å måtte gjøre endringer på programmene, etter hva jeg kjenner til. De har en høy presseetisk standard og vi er godt fornøyde.

Powered by Labrador CMS