Nordiske Mediedager: Financial Times om digitale inntekter – og Schibsted om algoritmer og plattform

Nye programposter til NMD slippes stadig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Denne uka publiserte Nordiske Mediedager 2016 to nye programposter til vårens konferanse, 11. til 13. mai i Bergen.

Og to av de mange sesjonene under konferansen vil være:

  • James Lamont fra Financial Times, med Veien til (høye) digitale inntekter
  • Ian Vännman og Fredric Karén, fra Schibsted skal snakke om Når algoritmen styrer nyhetene

Nordiske Mediedager presenterer programpostene slik:

James Lamont - Financial Times

James Lamont har vært ansvarlig redaktør i Financial Times siden april 2012, og har hovedansvar for all strategisk planlegging av Financial Times’ redaksjonelle avdelinger. Han har også internasjonal erfaring fra FT og andre medier.

Financial Times (FT) har vært pionerer innen digital brukerbetaling.

Allerede i 2012 overgikk antall betalende digitale abonnenter avisens globale opplag.

Bak suksessen ligger fryktløs produktutvikling, kompromissløs kvalitetsjournalistikk, avansert dataanalyse og brukerinnsikt, leserengasjement og stadig nye tjenester.

Managing editor James Lamont er en tradisjonell, men svært endringsvillig redaktør, og vil fortelle om FTs digitale strategi, forretningsmodeller, hvordan de skaper digital betalingsvilje med journalistikken.

Og -  han vil fortelle om mediehusets planer fremover.

Ian Vännman og Fredrik Karén - Schibsted og Svenska Dagbladet

Ian Vännman er forretningsutvikler og Schibsted Media Platform Product Lead, med bakgrunn fra blant annet Aftonbladet. Han står også bak Schibsteds nye medieplattform (SMP), som ble lansert i 2015.

Fredric Karén er sjefredaktør i Svenska Dagbladet. Han startet i avisa i 2002 og går gått gradene fra nyhetsleder til innenriksleder til digitalleder. De siste tre årene har han sittet helt på toppen og lansert Schibsteds nye algoritmestyrte medieplattform i SD.

For: De algoritmestyrte nyhetsnettstedene har kommet.

Resultatene viser at leserne klikker mer, leser flere saker og ikke minst at antall lesere øker når journalisten og redaktøren erstattes av maskinen. Er det algoritmen som skal redde mediene?

Er Schibsteds nye medieplattform fremtiden og nøkkelen til å lage verdens mest moderne nyhetsnettsted?

Og hvilke konsekvenser får algoritmifiseringen for medieinnholdet og redaksjonene?

Til Nordiske Mediedager kommer Ian Vännman i Schibsted Media Platform og sjefredaktør Fredrik Karén i Svenska Dagbladet for å vise hvorfor forsiden bør styres av en redaktøralgoritme.

Kulturministeren åpner konferansen

- Vi gleder oss over at kulturminister Linda Cathrine Hofstad Helleland forestår den offisielle åpningen av Nordiske Mediedager 2016, onsdag 11. mai, skriver NMD også om programmet. 

Powered by Labrador CMS