- Nordmenn sjekker Facebook i snitt 14 ganger per dag, og jeg er nok med på å dra opp snittet

MEDIESOMMER: Facebook-sjef Rune Paulseth legger ikke fra seg mobilen i ferien, men han klarer å koble av med sol, sommer og familie.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • NavnRune Paulseth
  • Alder: 44
  • StillingFacebooksjef i Norge

Dette er Medier24s intervjustafett «Mediesommer». Dagens gjest Rune Paulseth ble utfordret av Anette MellbyeLes alle Mediesommer-pratene her!

Først tre spørsmål til deg:

Fra Aftenpostens mobildirektør Anette Mellbye:

Jeg vil gjerne høre Rune Paulseths betraktninger om Instant Articles? Hva vil han råde Aftenposten til å gjøre og hvorfor? Sett fra Aftenpostens ståsted, hvilke utfordringer ser han? 

- Vi ønsker å legge til rette slik at folk på Facebook får mest relevant innhold i sin newsfeed, fra venner og familie, redaksjonelt innhold og kommersielle budskap. Vi ser at mye av innholdet som konsumeres kommer fra medieselskapene i ulike former, så ved å introdusere en tilpasset applikasjon som Instant Article, så legger vi bedre til rette for at innholdsleverandørene kan benytte Facebook enda mer effektivt, både med tanke på distribusjon og inntekter.

- Jeg synes at Sindre Østgård sa det ganske bra da han nylig fikk samme spørsmålet: Mediene må gjøre en god evaluering av hva Instant Article kan gjøre for de og hvilke konsekvenser det har for deres overordnede strategi.

- Facebook har ingen «silver bullet» for de utfordringene mediene opplever i dag, men vi ønsker å legge tilrette for interaksjonen mellom mennesker, og vi prøver tilsvarende å tilrettelegge teknisk for at mediene skal kunne utnytte Facebook optimalt.

- Mitt beste råd til Aftenposten er å fortsette å bygge egen trafikk på egne flater og kanaler, og la trafikken fra Facebook og andre være en bonus som kan skape konkurransefortrinn for dere.

Medier24 spør:

Hvordan blir man Country Manager for Facebook i Norge? Jobben stod vel ikke akkurat i Telefonkatalogen…?

- Noen ringer og spør, også sier man ja. Grunnen til at de ringer er vel som vanlig en kombinasjon av hva du har gjort, hvor du har gjort det og hvor bra du fikk det til der du var.

- Når det er sagt så går man gjennom en omfattende prosess med intervjuing og tester, så man kan vel kanskje si at man ikke fikk jobben, men fortjente den.

Hvilke nye perspektiver og tanker har du fått om den norske medie-, kommunikasjons- og teknoligibransjen, etter å ha jobbet noen måneder for Facebook og fra Stockholm?

- Jeg har ikke jobbet for norske mediehus på over fem år, og mye av grunnen til at jeg søkte meg til en internasjonal aktør første gangen, i Microsoft i 2009, var for å få nye perspektiver, utvide nettverket mitt og forstå internasjonal business bedre. Organisatorisk er disse selskapene veldig like, Microsoft, Google og Facebook deler, og «stjeler», fra hverandre når det gjelder å strukturere opp egne organisasjoner effektivt.

- Den største forskjellen er innovasjonstakten i Facebook, det går utrolig kjapt, og at selskapet er et «digital native»-selskap;  det finnes ingen andre viktigere oppgaver i selskapet enn å løse digitale oppgaver for folka som er pålogget og for annonsørene som kjøper annonsering.

Så ni kjappe sommerspørsmål: 

Hvor og hvordan tilbringes sommeren?

- En uke på Mallorca med kjæresten min Sonja, en uke på hytta med hele familien, en uke på roadtrip med min yngste datter i Norge og Sverige og så til slutt en uke på Vestlandet hos svigers.

- Når jeg er sammen de jeg er glad i, og vi kan dele late dager sammen, så kobler jeg skikkelig av. Tidligere kunne jeg ofte føle på at ferie var forbundet med litt mer stress, men nå har jeg blitt litt roligere, nå lar jeg til og med fem timer forsinkelse med Norwegian skli forbi med lave skuldre - jeg fikk jo tid til å svare på Sommerspalten med Medier24 mens jeg ventet :-)

Hvilken responstid har du på e-post i ferien?

- Jeg har et avslappet forhold til digitale medier i ferien. Noen får videresendt post og avis til hytta, jeg har med meg mac og iPhone. I Facebook bruker vi Messenger som arbeidsverktøy, så jeg forholder meg mer til det enn til e-post, og det synes jeg er uproblematisk. Men vi har et prinsipp om å holde måltider og annen fellestid fri for hånholdte dingser, og fokusere på de vi er sammen med.

Hvilke medier bruker du i ferien, og følger du nyhetsbildet like tett som vanlig?

- Alt konsumeres via telefon eller mac, jeg leser bøker, ser på serier og generelt surfer rundt. Vi har DN og Morgenbladet i helgene, men det er vel liten tvil om at digitalt konsum i stor grad har utkonkurrert de siste innslagene av papir i hjemmet.

Hvilke store spørsmål bruker du ferien til å grunne over?

- Jeg er så heldig å ha en spennende jobb i et selskap som de aller fleste har et forhold til, og det er heller ikke en jobb man uten videre kobler seg av. Nordmenn sjekker Facebook i snitt 14 ganger per dag, og jeg er nok med å å dra opp dette snittet -  både av private og profesjonelle grunner!

- Men jeg må si at jeg klarer for det meste å koble ut de store spørsmålene akkurat i sommerukene. Jeg har hatt flere hyggelige middager med venner som også jobber i bransjen så langt i ferien, men jeg tror vi maks har snakket jobb i ti minutter - det blir nok tid til å revolusjonere verden fra og med august.

Hvordan skal avisbransjen og journalistikken overleve?

- Hadde jeg hatt svaret på dette skulle jeg fakturert timer! Jeg har enorm respekt for de utfordringene mediebransjen opplever gjennom den digitale transformasjonen. Men jeg sitter med en følelse av at det handler om å fokusere innsatsen mot de brukerne som ønsker å konsumere journalistikken din, heller enn å kompromittere egen prinsipper og journalistikk i et forsøk på å overtale de som ikke er interesserte.

- Man må innse at gode bunnlinjemarginer over tid må brukes til innovasjon og testing av nye forretningsmodeller. Ingen modelller passer for alle, og jeg tror at vi vil se en mediebransje hvor de færreste medier vil lykkes med samme forretningsmodell, og sannsynligvis ei heller kun en forretningsmodell. «Media» som en homogen bransje eksisterer ikke lenger, og det finnes ingen «one size fits all».

Er teknologi så viktig som stadig flere skal ha det til?

- Ja. Facebook er et teknologiselskap som ser muligheter i mediebransjen. De fleste innholdsprodusenter ser mulighetsrommet som teknologien byr på, men jeg tror vi fortsatt skal fokusere på spesialister.

- Jeg tror ikke at journalister skal lære seg å programmere, men de har et ansvar for å skaffe seg et bilde av hva teknologien kan bidra med for journalistikken. Så ansetter man teknologer for utvikling og gjennomføring.

Ja eller nei til DAB og å stenge FM-nettet?

- Vi har en hytte langt inne på Krogskogen hvor man ikke får inne andre medier enn radio. Der har vi oppgradert til DAB, samt at jeg tror DAB er en god løsning for radio i bil, da jeg ikke alltid opplever at våre venner i telekom levere tilfredsstillende dekning der vi ferdes mellom fjord og fjell. Utover det bryr jeg meg ikke så mye med hvordan jeg får det levert, bare det funker.

Når kjøpte du en papiravis sist?

- Vi har både Morgebladet og DN i helgene,  jeg regner med at jeg betaler for de.

Har du brukt Popcorn Time?

- Ulovlige tjenester og produkter er jeg prinsipielt motstander av – jeg betaler mer enn gjerne for godt innhold, bare dere gjør det enkelt for meg!

  • Og til slutt: Hvem vil du utfordre til å bli neste intervjuobjekt?

- Jeg vil gjerne utfordre Årets Netthode - Gunnar Stavrum i Nettavisen. Og stille han følgende spørsmål:

Hva har Nettavisen skjønt som ingen andre medier har skjønt?

Hvor går skillet mellom god gammeldags journalistikk, blogging og innholdsmarkedsføring – er det et interessant skille?

Mobilrevolusjonen er over, nå kommer videorevolusjonen, er dere klare for det?

Powered by Labrador CMS