THOMAS NILSEN, inntil nylig redaktør for BarentsObserver.com.
THOMAS NILSEN, inntil nylig redaktør for BarentsObserver.com. (Foto: Atle Staalesen, BarentsObserver)

Nordnorske politikere gir redaktør Thomas Nilsen sparken fordi han har vært uenig med dem

- Jeg får sparken fordi jeg har gjort det en redaktør skal gjøre, sier Thomas Nilsen. Mandag ble BarentsObserver-redaktøren avskjediget med umiddelbar virkning.

Mandag 28. september melder BarentsObserver.com at avisas redaktør Thomas Nilsen har blitt sagt opp med umiddelbar virkning.

Nilsen fikk oppsigelsen fra Barentssekretariatets styreleder Stig Olsen, som til daglig er stabssjef i Nordland Fylkeskommune og representerer de tre nordnorske fylkene som eier sekretariatet nettavisen er en del av.

Til Medier24 sier Nilsen følgende mandag formiddag:

- Dette viser en gang for alle at eierne av BarentsObserver har en agenda, og det er å frata BarentsObserver sin frihet. Jeg synes det er trist. Særlig når vi tenker på hvordan situasjonen er i Russland. Og så håndterer norske politikere en slik sak på denne måten.

Konflikt om redaksjonell uavhengighet

Oppsigelsen blir dermed foreløpig siste kapittel i konflikten som startet da eierne i vår vedtok å nekte avisen å signere Redaktørplakaten, og antydet at avisa skulle være et «informasjonsnettsted» og ikke en fri og uavhengig avis.

Eierne viste blant annet til at Utenriksdepartementet, som finansierer Barentssekretariatet og dermed også BarentsObserver, ikke ønsket nettavisa som en uavhengig avis. Det tilbakeviste imidlertid UD selv kort tid etterpå.

Faksimile av den første omtalen av BarentsObserver-omtalen på Medier24. Til høyre, fra topp til bunn: Fylkesrådsleder Tomas Norvoll i Nordland, fylkesrådsleder Line Fusdahl i Troms - og Finnmarks fylkesordfører Runar Sjåstad. (Fotos: Fylkeskommunene)
Faksimile av den første omtalen av BarentsObserver-omtalen på Medier24. Til høyre, fra topp til bunn: Fylkesrådsleder Tomas Norvoll i Nordland, fylkesrådsleder Line Fusdahl i Troms - og Finnmarks fylkesordfører Runar Sjåstad. (Fotos: Fylkeskommunene) Fotos: Fylkeskommunene

I kjølvannet av dette ble en konflikt mellom redaktør Thomas Nilsen og ansatte på den ene siden, og eierne på den andre siden - også i offentligheten.

Allerede i vår fryktet Nilsen at han ville få sparken, etter å ha blitt kalt inn på teppen av styreleder Olsen. I innkallingen til et møte i mai het det fra styrelederen:

– Styreleders vurdering er at framstillingen du gir av saken, er misvisende i en slik grad at dette representerer et brudd på lojalitetsplikten du har overfor din arbeidsgiver.

Nilsen er tydelig på hvorfor han er sagt opp: Fordi han har uttalt seg om konflikten.

- Først nekter de oss å følge Redaktørplakaten. Så nekter de å diskutere framtida med oss. Og så blir jeg avskjediget fordi jeg kritiserte eiernes vedtak.

- Hva begrunnes avskjedigelsen med?

- De viser til pliktbrudd og illojalitet. Det handler om at at vi publiserte saken 21. mai der hele redaksjonen kritiserer vedtaket om å ikke følge Redaktørplakaten. Illojaliteten går på at jeg etter at vedtaket ble fattet, gikk ut og kritiserte det i offentligheten.

- Du får altså sparken for å være uenig med eierne?

- Ja, det kan du si. Jeg får sparken fordi jeg har vært kritisk til eierne, og gjort det som en redaktør skal gjøre.

Snudde prosessen

- Men når dere sier at styret ville frata dere friheten: Har BarentsObserver vært et «fritt og uavhengig medie» til nå?

- Vi har hele tida publisert etter det som mål, og har fulgt presseetiske standarder. BarentsObserver.com følger Vær Varsom-plakaten, men helt fri og uavhengig er vi ikke så lenge vi ikke får lov å følge Redaktørplakaten. Og: Denne prosessen begynte med at vi ville få dette avklart og formalisert, sier Nilsen.

Etter tolv års drift ville altså avisa formalisere Redaktørplakaten. Og ifølge Nilsen vedtok styret 4. desember i fjor at det skulle skje, og at de ansatte skulle få arbeidskontrakt som journalister.

- Men så kommer de politiske eierne inn, og representantskapet reverserer det vedtaket, sier Nilsen om vårens vedtak som startet konflikten.

Avskjed på hvitt papir

Styreleder Stig Olsen skal ha kommet ens ærend fra Bodø mandag for å overlevere Nilsen avskjedigelsen på «hvitt papir».

Nilsen har fått frist ut dagen i dag til å rydde kontoret, og lønnsutbetalinger stopper fra dagens dato.

Han er krystallklar på at han mener avskjedigelsen er usaklig.

- Jeg blir altså avskjediget for noe som har skjedd for flere måneder siden. Det framstår jo veldig merkelig. Jeg kunne tatt ut stevning, og er veldig sikker på at jeg har en god sak. Men jeg er usikker på om jeg vil kjøre en rettsprosess for å beholde en arbeidsgiver som dette.

- Det har vel også en økonomisk side?

- Ja, det er klart. Nå står jeg på bar bakke. Og har rett og slett ikke noe klart svar på hva jeg skal gjøre.

- Har ingen framtid med dagens struktur

At det kunne gå mot en oppsigelse, var ingen overraskelse. Men at det kom som en avskjedigelse på dagen denne mandagen, kom som lyn fra klar himmel.

Dette skjer samtidig som eierne har bestilt en utredning om framtida til nettavisa, som lages av Thor Woje, tidligere redaktør i Avisa Nordland og Romerikes Blad.

Nilsen er usikker på hva som skjer med den, men er klar på én ting: BarentsObserver har ingen framtid med dagens struktur, mener han:

- Dette er en veldig vanskelig situasjon. Her sender man et signal om at man ikke skal publisere noe kritisk. Og så er det ingen dialog med ansatte. Samtidig opplever vi at nyhetsproduktet BarentsObserver er viktig, og har en god posisjon. Det har rent inn med støtteerklæringer i hele dag, og jeg er særlig glad for det som har kommet fra Russland.

- Men BarentsObserver har ingen fremtid med denne strukturen. Man skal ikke følge Redaktørplakaten, sparke redaktøren og nekte å ha en dialog med medarbeiderne, sier han.

Hva som eventuelt framtida bringer, og hva han selv skal gjøre, vet han lite om mandag.

Ansatte uttrykker skepsis

De to andre redaksjonelle medarbeiderne i BarentsObserver, Atle Staalesen og Trude Pettersen, publiserte mandag en lengre melding på BarentsObservers Facebook-side, hvor de blant annet uttaler:

- Det ser ut til at våre eiere gjør det de kan for å ødelegge oss og det nyhetsprodukt vi har utviklet siden 2002.

-I en tid med en meget krevende medievirkelighet i Russland finner vi det dypt bekymringsverdig at politiske ledere i Nord-Norge synes og ville begrense BarentsObservers rolle som formidler av nyheter og meninger som kan oppfattes som kritiske mot undertrykkingen av demokratiske stemmer, sier de videre. Se hele meldingen nederst i saken.

Redaktør-general etterlyser avklaring

Assisterende generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i Norsk Redaktørforening har tidligere engasjert seg i debatten, og har blant annet tilbudt de nordnorske fylkeskommunene et «kurs i redaktøransvar og presseetikk». Mandag sier hun dette om saken:

- Jeg vet ikke hva som har skjedd nå, men kjenner jo historien forut for dette. Og det er synd at saken har fått en slik vending, sier Nybø.

Hun understreker at Thomas Nilsen ikke er medlem i foreningen - han har ikke kunnet melde seg inn så lenge avisa ikke følger Redaktørplakaten.

Og det er eiernes frie valg, men da burde man ha vært tydeligere, mener Nybø:

- Det er helt legitimt å bestemme at det skal være et rent informasjonsnettsted. Men da må de gjøre det mye tydeligere enn de har opptrådt i denne saken. Det blir spennende å se hva eierne gjør og hva de bestemmer at BarentsObserver skal være framover.

- Og nå må de rydde opp - det hjelper ikke om de selv synes det er tydelig, hvis alle andre er forvirret, sier hun.

- Så skulle jeg og andre gjerne ønsket mer god, undersøkende og kritisk journalistikk om Barents-regionen. Det er ikke noe overdekket område, mener Nybø.

  • Medier24 kommer tilbake med mer. 

Fylkeskommunene sparker BarentsObserver redaktør• 21. mai vedtar representantskapet i Barentssekretariatet at...

Posted by BarentsObserver.com on 28. september 2015

Til toppen