- Norge har ligget etter, fordi annonsørene har fulgt støvete planer fra 1990-tallet

Det mener Google-sjef Jan Grønbech. Men nå kommer milliardene etter til både søkegiganten og Facebook.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB): Google og Facebook kaprer en stadig større del av det norske reklamemarkedet. I år kan selskapenes omsetning passere 4 milliarder kroner.

– Jeg kan ikke si noe om omsetningstall, men jeg kan si at vi opplever vår største vekst noensinne i søkebransjen, sier Jan Grønbech, Googles sjef i Norge, til Dagens Næringsliv.

Tall fra mediebyrågrupperinger viser at Google omsatte for rundt 2,3 milliarder kroner i Norge i fjor, mens Facebook hentet inn omtrent 1 milliard, ifølge avisen.

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i Group M sier deres prognoser viser at selskapene samlet vil omsette for minst 4 milliarder kroner i Norge i 2016.

– Facebook alene kan komme til å vokse med 50 prosent i Norge i år. Facebook havner sannsynligvis på en reklameomsetning på 1,5 milliarder kroner. Veksten vi ser er helt ekstrem. Google er den største aktøren, men Facebook vokser raskest, sier Thalberg.

Google-sjef Grønbech sier annonsering på søkemotorer i Norge har økt med cirka 40 prosent hittil i år, målt mot samme periode i fjor. Han tror den store veksten i 2016 skyldes at annonsørene er begynt å stille større krav til reklameinvesteringene sine.

– Norge har de siste ti årene ligget en god del etter resten av Europa fordi annonsørene har fulgt sine gamle, støvete planer fra 1990-tallet. Nå begynner flere annonsører å tenke over hva de faktisk gjør, sier han.

Powered by Labrador CMS