Konserndirektør Thomas Midteide i DNB.
Konserndirektør Thomas Midteide i DNB. (Foto: DNB)

Norges største bank har «sendt sin siste pressemelding» - og relanserer egen nettavis som DNB Nyheter

Sier journalister nå må abonnere på en chatbot for å få siste nytt fra DNB. - Ingen gimmick, fastholder informasjonsdirektør og redaktør Even Westerveld.

DNB har lenge vært innovative på innholdsmarkedsføring og godt innhold om økonomi, bolig og sparing for kundene.

Nå tar banken dette et steg lengre, og relanserer DNB Feed som DNB Nyheter.

DNBfeed blir til DNB Nyheter.

Altså en mer eller mindre fullverdig nettavis hvor både nyheter fra banken og annet innhold om økonomi og finans vil være å finne.

- Norske medievaner har endret seg drastisk de siste årene. Blant unge er nå kanaler som YouTube og Facebook langt større enn de tradisjonelle mediene, sier konserndirektør for media og markedsføring i DNB, Thomas Midteide.

- Der vi tidligere har vært avhengige av journalister for å formidle nyheter til folk, har vi nå større mulighet til å gjøre det direkte gjennom egne og sosiale kanaler, fortsetter Midteide.

 

- Ikke uavhengig journalistikk

Midteide peker på en utvikling hvor medier har kuttet i økonomiredaksjoner, og stadig flere står uten spisskompetanse på feltet.

- Paradoksalt nok skjer dette samtidig som økonomi som forklaringsfaktor for utviklingen i samfunnet rundt oss kanskje er viktigere enn noen gang. Som Norges største kompetansemiljø innen økonomi, føler vi et ansvar for å dele kunnskapen vår med kundene. Og når mediene fokuserer på andre ting, må vi gjøre det selv, sier Midteide.

DNB Nyheter skal «ha som formål å hjelpe folk og bedrifter å forstå litt mer om økonomi», samtidig som innholdet vil være en del av den totale kommunikasjonen fra DNB rundt produkter og temaer der banken har troverdighet og ønsker å ta en rolle.

Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB - og nå også redaktør. Foto: DNB

- Plattformen og innholdet vil være tydelig merket, slik at leserne skal vite at innholdet kommer fra en kommersiell avsender, heter det.

- Vi er ikke uavhengige og skal ikke late som vi er et kvasiredaksjonelt medium. Derfor har vi også laget en egen Vær Varsom-plakat, som vi kaller «Skikkelig innhold» og forplikter oss til, sier informasjonsdirektør Even Westerveld.

Han er også ansvarlig redaktør for DNB Nyheter, og slår fast:

- Det skal ikke være noen tvil om hvem som er avsender, og det vi skriver skal være riktig og troverdig.

Redaksjonssjef for DNB Nyheter vil være Thomas Strzelecki. 

 

Den siste pressemelding?

Alt dette forteller altså DNB i en pressemelding, som etter sigende skal være den aller siste banken sender ut.

Fra nå av inviteres også journalister til å følge med på bankens egen nyhetstjeneste, og om ønskelig abonnere på en chatbot i Messenger for å få med seg disse nyhetene.

- Men er dette bare en gimmick, eller skal dere faktisk slutte å sende ut pressemeldinger og nyheter på e-post?

- Dette er ikke gimmick, svarer Westerveld kontant.

- Børsmeldinger må fortsatt ut på vanlig måte. Men andre pressemeldinger på e-post er vi ferdig med, sier han.

 

Til toppen