sf1_1_farge
sf1_1_farge

KOMMENTAR

Norsk journalistikk har aldri vært bedre. Her er 15 eksempler som beviser det

I en verden der tyrkerne fengsler journalister, bulgarerne voldtar dem til døde og Saudi-Arabia parterer dem på konsulatet, har vi aldri trengt uredde og dyktige journalister mer enn nå.

  • Endret
  • STEFFEN FJÆRVIK, Steffen Fjærvik Consulting

 

Nå som jeg er blitt så gammel, tror jeg at jeg tør slå fast følgende: Aldri har vi hatt en bedre presse her i landet. Og jeg skal fortelle hvorfor jeg mener det.

Norsk presse har vært gjennom noen harde år. Det har vært omstillinger, digitalisering, nedbemanninger og mye uro. Samtidig har mediebedriften krevd å bli trodd på at endingene som har vært gjort, har vært gjort for å styrke journalistikken og medienes stilling i Norge.

Og nå lurer jeg på om de har hatt rett, rett og slett. For bare følg med på noen eksempler fra moderne, norsk medievirkelighet:

  • VG overoppfyller kjernen i samfunnsoppdraget sitt i Tolga, nemlig å ta den svakes part mot overmakta
  • Dagens Næringsliv lager D2, et magasin med internasjonale kvaliteter
  • NRK leser 90 millioner linjer kode for å undersøke norsk helseøkonomi
  • Aftenposten skritter opp de falske reisene til Mazyar Keshvari (Frp) og viser hvordan han har jukset til seg penger gjennom reiseregninger
  • Dagbladet vinner internasjonale pressepriser
  • Drammens Tidende avdekker mørke sider ved det grå eiendomsmarkedet i byen
  • Sarpsborg Arbeiderblad lager web-TV fra Istanbul, der Sarpsborg 08 spiller bortekamp mot Besiktas i Europa League
  • VG etablerer en egen sjanger, ved å satse på Leif Welhavens sportskommentarer, som går langt utover corner, rundetider og ising i rubben, men klarer å ha gode og sterke meninger om idretten som business og ikke minst samfunnsaktør
  • Kvinnheringen vinner fem priser i tre ulike kategorier i European Newspaper Award.
  • Nordlys klarer å gjenoppstå som en hel landsdels avis, blant annet gjennom satsinger på nettet , som nordnorskdebatt.no og en stridslysten politisk redaktør, Skjalg Fjellheim, som når gjennom helt til Oslo via sosiale medier.
  • TV 2 leverer bunnsolide fotballsendinger, men sterke analyseteam som tiltrekker seg internasjonale kapasiteter som Ryan Giggs og Phil Thompson
  • iTromsø klarer å etablere nasjonale meningsbrytninger ved hjelp av den ikke mindre stridslystne Egon Holstad og de minst like viktige sosiale mediene, som ikke kjenner noen grense ved Nordkjosbotn. Hvem hadde trodd at musikksidene skulle stå sterkt i en norsk lokalavis i 2018?
  • Den gamle kommunistblekka Klassekampen oppretter distriktskontor i Bergen
  • Nisjeprodukter som Morgenbladet å lage butikk av lange artikler om de siste diskusjonene i akademia. I et land med fem millioner innbyggere
  • Titusener følger lokale fotballkamper på Fredriksstad Blads web-TV.

Og dette er bare det jeg kom på mens jeg brainstormet litt med meg selv under middagen. Du har sikkert dine egne favoritter og eksempler.

I en verden der tyrkerne fengsler journalister, bulgarerne voldtar dem til døde og Saudi-Arabia parterer dem på konsulatet, har vi aldri trengt uredde og dyktige journalister mer enn nå.

Det henger sammen med sterke medier som kan støtte dem.

Du får ikke det ene uten det andre.

Det var bare det.

Til toppen