NRK får kritikk i PFU for Norsk Tipping-sendinger

Pressens Faglige Utvalg mener NRK har opptrådt kritikkverdig på punkt 2.3 i Vær Varsom-plakaten om manglende åpenhet om bakenforliggende forhold.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det er gamblingselskapet Kindred Group som har klaget inn sendingene Extra, Vikinglotto og Lotto, som de mener bryter med seks punkt i kapittel to i Vær Varsom-plakaten.

Kindred Group mener Norsk Tipping har betydelig innflytelse på innholdet i NRKs sendinger og at det svekker kanalens redaksjonelle frihet og uavhengighet.

Klaget inn på seks punkt

Selskapet har klaget NRK inn på følgende punkter:

  • 2.1, redaktørens ansvar for fri og uavhengig journalistikk
  • 2.2, redaksjonell habilitet
  • 2.3, åpenhet om bakenforliggende forhold
  • 2.6, skille reklame og journalistikk
  • 2.7, skille markedsaktivitet og redaksjonelt arbeid
  • 2.8, skjult reklame

Klager skriver at selskapet Fabelaktiv har stått bak produksjonen av sendingene, og at de er både finansiert av og produsert for Norsk Tipping, mens NRK kjøper visningsrettighetene.

Rolf Francis Sims, Public Affairs Manager i Kindred Group. Han har klaget inn NRK for deres Lotto-sendinger.

Tre av PFUs medlemmer mener NRK har opptrådt kritikkverdig på punkt 2.3 om åpenhet, men frikjenner dem på de resterende punktene, mens tre mente NRK ikke har brutt god presseskikk.

«Slik utvalget ser det, er det ikke tydelig for publikum hva Norsk Tippings rolle innebærer ut fra sluttplakaten som vises i sendingene, og utvalget mener NRK med fordel kunne klargjort at det kun handler om ansvaret for selve trekningen i spillene», skriver PFUs sekretariat i deres vurdering.

NRK avviser selv brudd på god presseskikk, og forklarer at sendingene vises fordi det har allmenn interesse. NRK mener også Norsk Tippings rolle tydelig går fram gjennom sluttplakatene i sendingene. Videre peker de på at NRK ikke har kommersielle interesser i sendingene.

Varsler endringer 

NRKs etikkredaktør Per Arne Kalbakk sier til Medier24 at de tar kritikken fra utvalget til etterretning og at de nå vil se på hva slags endringer de kan gjøre i sendingene. 

– Kritikken går på hvilken måte vi tydeliggjør Norsk Tippings rolle i produksjonene. Det er en lang tradisjon for at mediene forsøker å rette seg etter dette når man får kritikk fra PFU på tekstreklamepunktene, sier han til Medier24 og legger til: 

– Det er naturlig å gjøre endringer når det har kommet en slik uttalelse fra PFU, hvis ikke blir vil felt neste gang vi har en sending også, sier han. 

LES OGSÅ: NRK varsler endringer etter Lotto-kritikk

– Skjønner ikke NRK synes det er greit

Lars Helle i PFU synes vurderingen er «litt streng», men fremholder at NRK kanskje kunne vært hakket mer tydelig i sendingene sine.

Medlem Anne Weider Aasen i PFU reagerer spesielt på at Norsk Tipping legger ut sendingene på sine sider.

Lars Helle og Anne Weider Aasen under PFU-møtet 26. februar.

– Jeg skjønner ikke at NRK synes det er greit at dette publiseres i kommersielt øyemed på Norsk Tippings hjemmesider, sier hun.

Der får hun støtte av Liv Ekeberg, som representerer journalistene i PFU.

– Det forundrer meg at NRK virker så nonchalante om hvordan deres programledere brukes i etterkant, sier hun.

 

– Produktplassering?

Ekeberg synes klagen er prinsipielt interessant.

Liv Ekeberg under PFU-møtet 26. februar.

– Det er mange spørsmål som åpenbarer seg når jeg leser klagen. Det er en tradisjonssending som har surret og gått – uten at det har plaget meg – men da jeg begynte å se på klagen og punktene det berører, synes jeg det ble interessant, sier Ekeberg.

– Vi har et spesielt spill-regelverk i Norge, og vi har en statskanal. At de har monopol på å sende trekninger fra de eneste lovlige trekningene er merkverdig. Tippemidlene går til gode formål gjør det også litt mer kinkig etisk. Det er ikke like lett som å slå ned på enhver pokerturnering, legger hun til.

Ekeberg stilte også spørsmål om Lotto-hattene og -kulene er produktplassering.

– Hvis ikke, hvorfor det, spurte hun.

Leder Alf Bjarne Johnsen i PFU er litt i tvil om det er riktig å felle kanalen på punkt 2.3, men påpeker:

– NRK må gjøre et arbeid for å tydeliggjøre at dette er et redaksjonelt produkt. De må holde en distanse til det kommersielle produktet.

 

Kristin Taraldsrud Hoff i PFU.

Advarer mot politisk spill

Allmennhetens representant Kristin Taraldsrud Hoff mener ikke NRK har brutt god presseskikk. Hun advarer videre mot å bli brukt i Kindred Groups politiske spill.

– Som medlem i PFU vil jeg være ekstra opptatt av, når vi ser på de ulike sidene av dette, at vi ikke havner feil grøft, sier hun, og legger til:

– Jeg synes ikke dette fremstår på en sånn måte at det rammes av Vær Varsom-plakaten med utgangspunkt i det vi har fått presentert her.

Ifølge klager er prisene NRK betaler for sendingene «usedvanlig rimelige», og utvalget diskuterte også hvorvidt kanalen får sendingene på «billigsalg».

Helle er ikke enig i at kostnadene her er det avgjørende.

– Hva de betaler kan være et moment. Men skal prisen avgjøre om dette er god presseskikk? Det blir helt håpløst. Nesten alle produksjoner er innkjøpte, sier Helle.

Powered by Labrador CMS