KRANGLER: NRKs Morten Ruud og FD-redaktør Arne Reginiussen fortsetter uenigheten om mediemangfold i Finnmark.
KRANGLER: NRKs Morten Ruud og FD-redaktør Arne Reginiussen fortsetter uenigheten om mediemangfold i Finnmark.

DEBATT

NRK, lokalaviser og medie­mangfold: Usannheter blir ikke mer sanne av å gjenta dem

- At noen andre er raskere enn oss, ekskluderer selvsagt ikke NRK fra å publisere saker vi har jobbet med, skriver Morten Ruud.

  • Endret
  • MORTEN RUUD, distriktsredaktør for NRK Finnmark

 

Amedia i Finnmarks usannheter mot NRK er nå gjengitt i høringsuttalelsen til Kulturdepartementets rapport fra Medietilsynet.

iFinnmark-redaktør Arne Reginiussen gjentar på vegne av Amedia uriktige påstander om NRK, som nå andre i Amedia gjentar. Sist ut er Erik Stephansen i Nettavisen.

De samme uriktige påstandene som Amedia nå har skrevet i høringsuttalelsen til Kulturdepartementet, skrev Reginiussen selv i april på iFinnmark.no og senere gjengitt på Medier24.no.

Reginiussen referer til konkrete saker, og jeg gjengir kort NRKs versjon av hva som har skjedd i et par av dem:

 

Påstand fra Reginiussen:

Altaposten fulgte opp saken om verdens rikeste mann Jeff Bezos besøk i Alta, som iFinnmark kunne melde om i helga, gjennom en fin sak med personalet på Jotka fjellstue, hvor Bezos hadde vært på besøk. Det var ikke mange timene de fikk ha saken bak betalingsmur før NRK hadde ringt samme kilde og laget en tilnærmet lik sak, som selvsagt ble kjørt åpen. iFinnmark laget også denne saken, men selvfølgelig forbeholdt abonnenter, slik som originalkilden.

Kommentar: I denne saken, som hele pressemiljøet i Alta hadde nyss om, (den var lagt ut på Facebook) så ringte helgevakta vår rundt til alle turistbedrifter i Alta-området som kunne tenkes å ha noen med Bezos å gjøre.

Han fikk napp på Joatka fjellstue og skrev saken ut fra det han fikk vite derfra. At Altaposten var før oss ute med å publisere er ergerlig for oss, men det ekskluderer ikke NRK fra å publisere saken. Saken ble godt lest etter å ha blitt publisert på vår front, nrk.no.

 

Påstand fra Reginiussen:

Det gikk i påska ras i Stallogargo i Kvalsund. iFinnmark var først ute med plussintervju med en person som ble stående fast. Noen timer etter kommer NRK. Sak med tilnærmet samme innhold kjøres åpent ut. Det samme skjer få dager etterpå da bilen var bestjålet mens den sto fast i rasområdet. NRK kommer kort tid etterpå med samme sak åpent som iFinnmark har for sine abonnenter.

Kommentar: NRKs reporter var på stedet like etter at raset gikk. Han tok bilder og snakket med familien som var rammet. NRK sendte også en reporter til fra den andre siden av raset.

Amedia / iFinnmark hadde ingen journalist på stedet. De dekket saken over telefon og publiserte før NRK. Det ekskluderer igjen ikke NRK fra å publisere saken.

LES OGSÅ: Jeg er lei av å bli kalt en tyv for å gjøre jobben min. Hvem var egentlig til stede på raset 30. mars?

 

Så til påstanden om at «NRK er den største trusselen mot lokale medier»:

NRK Finnmark publiserer tre til fem artikler på egen nettside hver ukedag. IFinnmark.no publiserer mellom 30 og 40 artikler daglig.

NRK Finnmark velger sine saker med omhu, det vil si at vi velger hendelsesnyheter av betydning og dybdesaker av betydning.

NRKs sak om Jeff Bezos har så langt 109.398 sidevisninger, mens snøskredsaken fra Stallogargo har rundt 53.000 visninger.

iFinnmark har gjennom Finnmark Dagblad og Finnmarken til sammen rundt 11.000 abonnenter, de fleste lokale. Finnmark fylke har 76.000 innbyggere.

Det tallene viser er at NRK Finnmark har et nasjonalt publikum, mens Amedia har lokale brukere.

 

Vår policy er ikke å gå lokale medier i næringen, men å være et supplement.

Det er ikke hold i påstanden om at NRK er en trussel mot lokale medier. Vi er snarere en bidragsyter og støtte til lokale medier.

Reginiussen er gjentatte ganger blitt gjort oppmerksom på at påstanden han kommer med er uriktige. Likevel fortsetter han og Amedia å gjenta dem.

Det er fremdeles slik at en usannhet blir ikke mer sann om man gjentar den flere ganger.

 

 

Til toppen