P3nyheter slutter med Twitter. Fra venstre: Ole Marius Trøen, Hina Jalil, Even Nielsen, Merethe Åsegård, Sverre Lilleeng and Ingvild Sættem Beltesbrekke.
P3nyheter slutter med Twitter. Fra venstre: Ole Marius Trøen, Hina Jalil, Even Nielsen, Merethe Åsegård, Sverre Lilleeng and Ingvild Sættem Beltesbrekke. (Foto: Kim Erlandsen/NRK)

NRK P3nyheter slutter å oppdatere unge på Twitter: «Snakkes kanskje hvis @twitter blir kult igjen!»

Mener de når bedre fram til unge voksne med andre sosiale medier.

I dag varslet NRK P3nyheter at de kutter ut det sosiale mediet Twitter, hvor 1.111.000 nordmenn har profil.

Årsaken er at målgruppa er andre steder, forteller gruppeleder Even Nielsen i NRK P3nyheter:

– Vi slutter nå fordi vi ser at bruken av Twitter bare går nedover, og at det er vanskelig å nå fram til P3nyheters målgruppe der. Vi vil prioritere å bruke tid på plattformer unge voksne bruker mer, som Facebook, Instagram og Snapchat

Han peker på at Ipsos MMI sin sosiale medier-måling viser at folk bruker det mindre.

Målingen, som baserer seg på intervju med folk over 18 år, viser at én av tre nordmenn på Twitter opplyser at de bruker det sjeldnere enn for tre måneder siden. 

Undersøkelsen viser også at de mellom 18-39 år dominerer det sosiale mediet, men at det er mennene som bruker det mest. 81 prosent av mennene sier de bruker Twitter månedlig eller mer, mens bare 57 prosent av kvinnene sier det samme. 

– Det er viktig for oss å være på sosiale medier for å nå ut til unge voksne med nyheter der de er, avslutter Nielsen.

Prioriterer Snap

P3nyheter har brukt mye tid på å bygge opp et solid antall følgere på Snap (tidligere Snapchat), som de prioriterer mer.

Nielsen forklarer:

– Vi starta med nyheter på snap for drøyt to år siden. Da var vi veldig tidlig ute, og etter det ser vi at mange andre har kommet til, og det er gøy. I dag er det rundt 6000 som ser oppdateringene våre hver dag. Vi får nye følgere hver eneste dag uten at vi reklamerer noe for det, men det er vanskelig å si nøyaktig hvor mange som følger oss.

– For oss er det viktig å være på Snap fordi det er der målgruppa vår er. Over to millioner nordmenn har en konto, og folk bruker det veldig aktivt. De er innom hver dag. Det er også en måte å nå ut til folk som NRK kanskje ikke når ut til ellers.

I god P3-stil, valgte de å avslutte sitt sju år lange forhold til Twitter på denne måten:

Til toppen