NRK melder at kanalen for første gang har et format som er solgt for produksjon i det prosjektleder Ole Hedemann kaller «fjernsynets hjemland»: USA skal nemlig produsere såkalt saktegående TV, og har kjøpt formatet av NRK.
Deet er Travel Channel som skal vise sin versjon av sakte-TV høsten 2015, med en 12 timers tur i USA.
- Det er ikke lett å lykkes der, og det er fantastisk at av alle ble det «sakte-TV» som klarte det. Det er fordi ideen bak sakte-TV er unik nok til at den virkelig står ut i et TV-landskap hvor svært mye er svært likt, sier Hedemann i en pressemelding. Han er prosjektleder for formater i NRK.
- Jeg finner fram champagnen, og venter i spenning på hvordan programmet vil arte seg for Travel Channel. Satser de like stort som NRK gjorde på å lage sendingen til en nasjonal begivenhet? Hva gjør de med reklamen? Det er utfordringer nok, sier Hedemann i meldingen.
Det er Thomas Hellum og Rune Møklebust fra NRK Hordaland som er skaperne bak sakte-TV- konseptet. Eventyret startet med en togtur fra Bergen til Oslo i 2009.