Fra NRKs første «sakte-TV», en togtur over Bergensbanen.
Fra NRKs første «sakte-TV», en togtur over Bergensbanen. (Foto: NRK)

NRK selger sakte-TV til USA. - Lykkes fordi det er unikt, sier prosjektleder

12 timers sakte-tur i USA skal på TV etter format fra NRK.

NRK melder at kanalen for første gang har et format som er solgt for produksjon i det prosjektleder Ole Hedemann kaller «fjernsynets hjemland»: USA skal nemlig produsere såkalt saktegående TV, og har kjøpt formatet av NRK.

Deet er Travel Channel som skal vise sin versjon av sakte-TV høsten 2015, med en 12 timers tur i USA.

- Det er ikke lett å lykkes der, og det er fantastisk at av alle ble det «sakte-TV» som klarte det. Det er fordi ideen bak sakte-TV er unik nok til at den virkelig står ut i et TV-landskap hvor svært mye er svært likt, sier Hedemann i en pressemelding. Han er prosjektleder for formater i NRK.

- Jeg finner fram champagnen, og venter i spenning på hvordan programmet vil arte seg for Travel Channel. Satser de like stort som NRK gjorde på å lage sendingen til en nasjonal begivenhet? Hva gjør de med reklamen? Det er utfordringer nok, sier Hedemann i meldingen.

Det er Thomas Hellum og Rune Møklebust fra NRK Hordaland som er skaperne bak sakte-TV- konseptet. Eventyret startet med en togtur fra Bergen til Oslo i 2009. 

Til toppen