Bård Idås, konstituert sjefredaktør og adm.dir. i NTB. (Bilde: Thomas Brun / NTB scanpix)

NTB-konsernet leverte 20 millioner i resultat før skatt. Nå gjør de flere endringer i organisasjonen

- Vi er tilfreds med resultatet på konsernnivå. Vi har en stabil utvikling, samtidig som utfordringene i mediebransjen også påvirker NTB, sier konstituert publisher Bård Idås.

Generalforsamlingen i NTB har vedtatt resultatet for 2016, som ble 20 millioner før skatt på konsernnivå. Omsetningen i 2016 var 249 millioner, opplyser NTB i en pressemelding.

– Vi er tilfreds med resultatet på konsernnivå. Vi har en stabil utvikling, samtidig som utfordringene i mediebransjen også påvirker NTB. Datterselskapene bidrar vesentlig til resultat i 2016, opplyser Bård Idås, konstituert sjefredaktør og adm.dir. i NTB i meldinga.

Ifølge årsrapporten leverte konsernet 64 millioner i resultat før skatt i 2015 - mot 20 millioner i 2016.

Men 2015-tallet var kunstig høyt og skyldes i stor grad en engangseffekt på pensjon. I 2014 leverte konsernet 15,2 mill i resultat før skatt.

NTB-konsernet hadde driftsinntekter på 248,9 millioner kroner mot 251,4 millioner kroner i 2015. Driftsresultatet endte på 11,5 millioner kroner, mot 55,5 millioner kroner året før.

Nøkkeltall konsern NTB.
Nøkkeltall konsern NTB. Foto: NTBs årsrapport 2016

 

 

Slik gikk det med NTB-selskapene

I NTB-konsernet inngår morselskapet (NTB byrå) og de heleide datterselskapene Universum, Nyhetsgrafikk, NTB Arkitekst og Samfoto samt Retriever (34 prosent). Nyhetsgrafikk, NTB Arkitekst og Retriever leverer resultater over fjoråret.

Universum AS og Samfoto AS leverer ifølge NTB gode resultater, men noe lavere sammenlignet med fjoråret.

Dette er driftsresultatene for NTB-konsernet (alle tall før skatt):

  • Morselskapet NTB byrå (0,5 millioner),
  • Nyhetsgrafikk (2,8 millioner)
  • Samfoto (0,2 millioner)
  • NTB Arkitekst (0,9 millioner)
  • Universum (7 millioner)
  • NTBs andel av Retrievers resultat var 8,5 millioner.

Eierne av NTB har ikke tatt ut utbytte i 2016, opplyser konsernet i meldinga.

 

Deler selskapet i tre områder

På grunn av utfordringene i bransjen har NTB lagt en ny strategiplan, ny organisasjonsstruktur for NTB og heleide datterselskap.

De skal sikre mer målrettet satsing på journalistikk, produkter og tjenester som både mediekundene og nye markeder etterspør, opplyser de.

Ny publisher Mads Yngve Storvik i NTB.
Ny publisher Mads Yngve Storvik i NTB. Foto: Erik Waatland

Dermed så deler de selskapet inn i tre virksomhetsområder:

  • Nyhetsredaksjonen er ansvarlig for å levere et best mulig totalt nyhetsprodukt.
  • Ny visuell avdeling skal være levere alt av visuelt innhold til alle områder og markeder.
  • I tillegg opprettes et nytt virksomhetsområde for oppdrag og tjenester som skal utvikle innhold og tjenester til alle markeder, og inkluderer blant annet kommunikasjonsplattformen (pressemeldingstjenesten), oppdragsfoto/video, tilrettelegging av innhold, satsing mot undervisning, sportsrobot og andre ting.

 

– Vi spisser organisasjonen der vi opplever økt etterspørsel fra kundene. Det er lyst ut tre nye lederstillinger i NTB. Vi søker både etter ny utviklingsdirektør, redaktør for visuell avdeling og direktør for enheten for oppdrag og tjenester. Alle stillingene skal rapportere til sjefredaktør/adm. dir. og går inn i ny ledergruppe, opplyser Bård Idås.

 

Gjør endringer i styret

Mads Yngve Storvik er ansatt som ny sjefredaktør/adm.dir. og tiltrer i slutten av august.

Konserndirektør John Kvadsheim (Amedia) er valgt inn i NTBs styre, han får rollen som styrets nestleder. Prosjektredaktør Ingvild Rugland (Bergens Tidende/Schibsted) er også nytt medlem av NTB-styret.

Øvrige styremedlemmer er Stig Finslo (Amedia), Anette Mellbye (Aftenposten/Schibsted) og Henning Johansen (Adresseavisen/Polaris). Grethe Brandsø, Håkon Mosvold Larsen og Hilde Hagevik Odde fortsetter som ansatterepresentanter i styret, opplyser NTB i meldinga.

Til toppen