Bak fra venstre, adm.dir Rune Skogeng, styremedlem Kristoffer Gravgaard, styremedlem Vegard Isdahl. Foran styreleder Lars Vesterløkke og styremedlem Mads Yngve Storvik
Bak fra venstre, adm.dir Rune Skogeng, styremedlem Kristoffer Gravgaard, styremedlem Vegard Isdahl. Foran styreleder Lars Vesterløkke og styremedlem Mads Yngve Storvik (Foto: Liselotte Sabroe)

NTB og danske Ritzau med felles nordisk satsing

Lager nytt selskap, Inflow, som skal levere metadata til TV og «video on demand» i hele Norden. – Flere og flere av kundene våre er nordiske og derfor ønsker vi å bygge en nordisk plattform, sier NTB-sjef Mads Yngve Storvik.

NTB og det danske nyhetsbyrået Ritzaus Bureau går sammen om å etablere et nytt selskap, som får navnet Inflow, skriver de i en pressemelding. 

Målet med selskapet er ifølge meldingen å «ta opp kampen med internasjonale aktører innenfor metadata til tv og video-on-demand (VOD)». 

Videre skriver de:

«NTBs Universum AS og Ritzaus Bureau leverer i dag tv-oversikter og omtaler til aviser og ukeblader i Norge og Danmark, i tillegg til tv- og VOD-metadata til tv-distributører og andre digitale aktører i Norden».

– Universum har i mange år vært NTBs spydspiss når det gjelder å levere programinformasjon både på papir og digitalt. Vi er markedsledende i Norge, og må se ut over Norges grenser. Flere og flere av kundene våre er nordiske og derfor ønsker vi å bygge en nordisk plattform med lokal markedsforståelse og kundeoppfølging, sier administrerende direktør i NTB Mads Yngve Storvik.

Inflow skal ledes av Rune Skogeng, som nå er daglig leder i Universum. I første omgang vil selskapet ha et datterselskap i Danmark, og hovedkontor i Oslo. 

– Dette er et offensivt grep av NTB og Ritzau. Med alle nye måter å konsumere tv, serier og film på ønsker brukerne enda bedre oversikt og anbefalinger for å redusere tiden de bruker på å søke gjennom innhold. Det er blant annet denne oppgaven vi skal løse. Vi er allerede godt i gang med digitale løsninger til de store tv-distributørene, og med det nye selskapet får vi mulighet til å sette mer fart på den teknologiske utviklingen, sier den rykende ferske administrerende direktøren i Inflow Media AS, Rune Skogeng i meldingen. 

Inflow Media skal eies 50/50 av NTB og Ritzau. Lars Vesterløkke, administrerende direktør i Ritzaus Bureau A/S, blir styreformann for morselskapet og datterselskapene.

Til toppen