Svein Vathne la ned satirekontoen «The Real Frp» etter at en regning fra NTB scanpix kom grunnet bildet innfelt.
Svein Vathne la ned satirekontoen «The Real Frp» etter at en regning fra NTB scanpix kom grunnet bildet innfelt. (Foto: Erik Waatland/faksimile fra «The Real Frp»)

DEBATT

NTB Scanpix er i ferd med å starte en «War on Memes»

«Dersom privatpersoner ikke skal kunne bruke screenshots og sitater fra offentlige medier i sine sosiale medier, risikerer vi at det legges et kommersielt lokk på den offentlige debatten», skriver satiriker Svein Vathne.

  • Endret

I april 2000 saksøkte rockebandet Metallica fildelingstjenesten Napster for brudd på opphavsretten. Samfunnet, og teknologien, hadde endret seg uten at hverken Metallica eller resten av musikkbransjen hadde klart å ta det inn over seg. Rettsaken endte med at Metallica fikk fjernet sangene sine fra Napster, men også med at bandet fjernet seg et godt stykke fra sine fans. Sett i retrospekt burde platebransjen lært noe av denne saken, og den lærdommen handler ikke om å tviholde på opphavsrett. Den handler om at når rammevilkårene, strukturene de opererer innenfor endrer seg, må de selv også endre seg. 20 år senere selges det lite musikk i fysisk format (foruten vinyl-entusiaster), og mengden av musikklytting er flyttet til digitale strømmetjenester, noen med betalte abonnement, noen uten betalingsordninger.

Jeg har ikke på noen som helst måte blitt saksøkt for 10 millioner dollar, slik Napster ble, men i går mottok jeg et krav på 3700 kroner fra et firma som heter Copyright Agent, for et bilde der opphavsretten angivelig har blitt brutt på Facebook-siden til The Real FrP. The Real FrP er en satireside på sosiale medier, og screenshots fra ulike nyhetskilder med en forsøksvis morsom kommentar har i noen år vært et hobbyprosjekt for meg. Kontoene på sosiale medier har ikke generert en krone i direkte inntekt, men jeg har fått gi ut en bok (The Real FrP – en bok for folk flest) på CappelenDamm, og jeg har vært heldig nok til å få gjøre en del foredrags- og underholdningsjobber knyttet til prosjektet som jeg har tjent noen småpenger på. Alt i alt er The Real FrP ikke et kommersielt prosjekt, det er et amatørmessig satireprosjekt, og et beskjedent forsøk på å delta i samfunnsdebatten.

Før jeg går videre vil jeg gjerne avklare at jeg er uforbeholdent for at fotografer, journalister, forfattere, musikere og lignende skal få betalt for åndsverkene sine. Opphavsrett er riktig og viktig, og det er ikke den jeg vil utfordre her. Jeg vil gjerne utfordre NTB Scanpix sin bruk av et kommersielt mellomledd, et firma som altså tjener penger på å sende ut pengekrav på vegne av NTB Scanpix. Pengene jeg eventuelt må betale går, med andre ord, ikke i sin helhet til fotograf eller bildebyrå.

I et intervju med bransjebladet Journalisten april 2019, sier leder for visuell kommunikasjon i NTB Scanpix, Christina Dorthellinger Nygaard at de i samarbeidet med Copyright Agent har valgt å gå etter kommersielle aktører, og ikke privatpersoner.

Det var kanskje i 2019, men nå skriver vi 2020, og Copyright Agent har gravd dypere ned i internettets krinkler og kroker, og altså funnet et bilde brukt i en meme på The Real FrP sin Facebookside.

Bildet det er snakk om viser nedenfor, og er altså et screenshot av en Dagbladet-artikkel.

  Foto: Skjermdump

Poenget med denne teksten er likevel ikke at det er forferdelig synd på meg om jeg må betale de 3700 kronene Copyright Agent krever. Det som er problematisk med denne praksisen er at NTB Scanpix og Copyright Agent i prinsippet er i ferd med å starte en «War on Memes», og dersom privatpersoner ikke skal kunne bruke screenshots og sitater fra offentlige medier i sine sosiale medier, i hensikt å delta i samfunnsdebatten, risikerer vi at det legges et kommersielt lokk på den offentlige debatten. Min første reaksjon da jeg mottok brevet var «dette gidder jeg ikke, jeg sletter heller facebooksiden».

Den offentlige debatten har endret seg de siste årene. På et vis har debatten blitt demokratisert, terskelen for å delta er lavere, på godt og vondt. Dersom Copyright Agent skal gå gjennom flere tusen screenshots på enkeltpersoners sosiale medier (Twitter, Facebook, Instagram osv), og så sende faktura for alle screenshotene de mener er problematiske, blir konsekvensen fort at den gjengse nettdebattant blir skremt bort fra å delta i debatten. Er dette det NTB Scanpix vil?

Og, som en fotnote: Dersom NTB Scanpix er Lars Ulrich, han litt sure danske trommisen i Metallica, er Copyright Agent skarptromma på St Anger; bråkete, ubehagelig og unødvendig.

Dessuten har danske Copyright Agent, så vidt jeg forstår, ikke rett til å drive rettshjelp her i Norge. Så; sue me. Noe må jeg jo gjøre når jeg har ferie.

Til toppen