Nå lanseres det en ny lyttermåling i Norge. Illustrasjonsfoto
Nå lanseres det en ny lyttermåling i Norge. Illustrasjonsfoto (Johansen, Erik)

Ny måling viser vekst i radiolyttingen

De nye radiomålingene fra Nielsen er her, og daglig dekning i målingens første uke viser 66,6 prosent, noe som tilsvarer 3.077.000 lyttere i gruppa 10+, ifølge en pressemelding.

De første tallene fra Nielsens nye måling viser at den positive utviklingen i radiolytting vi så mot slutten av 2018 fortsetter inn i det nye året.

Den nye undersøkelsene gjennomføres på oppdrag av NRK, Bauer Media og P4-gruppen, og omfatter måling og rapportering av alle typer audioinnhold fra oppdragsgivernes stasjoner, fra live til tidsforskjøvet, både kringkastet, digitalt og podkast, står det i meldingen. 

Daglig dekning i målingens første uke viser 66,6 prosent, noe som tilsvarer 3.077.000 lyttere i gruppa 10+, et nivå på høyde med den siste perioden før FM-slukkingen, ifølge meldingen. 

Sammenlignet med desember 2018 er den daglige dekningen opp 14,2 prosent, skriver NENT i en pressemelding. 

– Så langt ser det ut til at vi plukker opp mer av den lyttingen som faktisk eksisterer. Vi ser også at grunnstrukturen i form av lytterandeler mellom kringkasterne er omtrent på samme nivå som forrige måling, sier NRKs analysesjef og formann i Styringsgruppen for Radio, Kristian Tolonen, i den samme meldingen. 

I meldingen skryter han av de nye målingene. 

– Nielsen ble vinneren av en svært tøff anbudskonkurranse om å måle fremtidens radiomarked i Norge, og nå har endelig den kanskje mest avanserte målingen av radio og lyd i verden gått live, sier Tolonen.

 
Til toppen